MELD U AAN VOOR DE DOV NIEUWSBRIEF

Heeft u interesse in de DOV nieuwsbrief? Deze verschijnt elke maand en staat vol handige tips en weetjes voor op en rond het water.

Klik hier om u aan te melden voor de nieuwsbrief.

De Scandinavische droom van DOV-verzekerde Peter

Zes weken varen naar Denemarken

Een meer dan geslaagde herkansing… Zo noemen Peter en Iet Lijnkamp uit Meppel de vaarvakantie van deze zomer: een zesweekse reis naar Denemarken met hun zeilboot ‘Peetiet’, een Beneteau Oceanis 323 Clipper.  

“In 2003 was het zo ver: na 3 vakanties met een huurboot werd het tijd om een eigen zeilboot aan te schaffen. In 2008 hebben we vervolgens onze huidige boot gekocht. In 2011 besloten we voor de eerste keer naar Denemarken te zeilen. Dat verliep helaas niet zoals gepland: we hadden te weinig tijd voor de reis uitgetrokken en het was ook nog eens heel slecht weer. In totaal lagen we 5 dagen verwaaid. Uiteindelijk hebben we maar weinig van het land gezien.”

De route uitstippelen
“Deze zomer besloten we die reis nog eens over te doen, maar dan wél met voldoende tijd: 6 weken. Vanaf het winterseizoen in 2013 hebben we ons op deze reis voorbereid. We zorgden ervoor dat ons schip helemaal in orde was en we namen uitgebreid de tijd om de route uit te stippelen. In juni van dit jaar waren we er klaar voor.”

Rekening houden met wantij
“We voeren binnendoor: vanaf Koudum naar Delfzijl en vervolgens naar Norderney. We kwamen onder de Duitse eilanden Borkum en Juist door. Vervolgens voeren we over de Noordzee naar de Duitse Bocht om via de Elbe naar Brunsbüttel te zeilen: de ingang van het Noord-Oostzeekanaal. Daarna vervolgden we onze route naar Holtenau aan de Kielerbocht,100 kilometer op de motor. We wilden graag deze mooie route varen. Dit betekende dat we op het eerste deel van de route rekening moesten houden met wantij. Maar uiteindelijk verliep dit vlekkeloos en hoefden we nergens uren te wachten voordat we verder konden.”

Vast op het ‘wad’
“Via de westkant van Lolland voeren we verder. In de buurt van Skalø, tussen Langø en Vordingborg, liepen we om 4 uur ‘s middags aan de grond bij afgaand water. Het verval was slechts 40 cm. Pas om 2 uur ’s nachts kwamen we los. Noodgedwongen voeren we naar Vordingborg, daar konden we om half 8 ‘s ochtends aanleggen. Na 24 uur ‘doorgehaald’ te hebben, konden we dan eindelijk gaan slapen.”

Fietsen op de krijtrotsen
“Onderweg maakten we verschillende tussenstops op mooie plekken, zoals bij de krijtrotsen van Stevns Klint. Vanuit het havenplaatsje Rødvig vertrokken we op de fiets naar Høejerup. Het is wel raar: de ene dag fiets je op de krijtrotsen, de andere dag vaar je er langs.”

Het kleine haventje in de stad
“Uiteindelijk bereikten we ons eigenlijke doel: het mooie Kopenhagen. Hier legden we aan in hartje centrum: Wilders Plads. Het is bijzonder om zo met je eigen boot midden in de stad te liggen. Daar hebben we drie mooie dagen gehad. Kopenhagen is schitterend om op de fiets te verkennen. De stad is natuurlijk niet goedkoop, maar het liggeld viel erg mee. En slapen, eten en drinken kun je natuurlijk aan boord.”

Varen in de leegte
“Op de terugweg zijn we via de oostkant van de eilanden Møn en Falster naar het Duitse eiland Fehmarn gezeild. Dat was een goede keus: je kunt hier 10 uur aan één stuk dezelfde koers blijven varen. Je komt bijna niemand tegen. Erg bijzonder! De wateren rondom Denemarken zijn zo weids, je hebt alle ruimte.”

Genieten van het zeilen
“Het was een prachtige reis, één van de mooiste vakanties ooit. We hadden natuurlijk veel geluk met het weer: alle dagen zon en maar 2 keer regen. Bovendien was er steeds genoeg wind, nooit meer dan 5 Beaufort. We konden het grootste gedeelte van de reis zeilen, we hebben de motor amper gebruikt. Alles bij elkaar was het een reis van 932 nautische mijlen. We hebben echt genoten!” 

 Duidelijke voorwaarden - 7x24 bereikbaar - Complete dekking - Schappelijke premie

 

DOV logo - Duidelijk DOV
TOP