MELD U AAN VOOR DE DOV NIEUWSBRIEF

Heeft u interesse in de DOV nieuwsbrief? Deze verschijnt elke maand en staat vol handige tips en weetjes voor op en rond het water.

Klik hier om u aan te melden voor de nieuwsbrief.

Wilt u een ander schip aanschaffen? Weet wat u koopt!

De keuringsspecialist vertelt

Heeft u een ander schip op het oog? Uw schip laten keuren is dan verstandig: voor uw vaarplezier én voor uw verzekering. Keuringsspecialist Boj van Baars vertelt waarom dit zo belangrijk is en hoe een keuring in z’n werk gaat.

Eerste online watersportzender gelanceerd

U hoeft zich deze winter niet te vervelen…

Duurt het u nog veel te lang voordat u het water weer op kan? U hoeft zich deze winter niet te vervelen. Vanaf de bank kunt u ook heel veel watersportplezier beleven, dankzij Watersport-TV. Dit is een nieuw gratis digitaal themakanaal waar u 24/7 naar uw favoriete vorm van watersport kunt kijken.

Op Watersport-TV staan dagelijks nieuwe programma’s en items. Wat is uw interesse? Er zijn aparte kanalen voor zeilen, motorbootvaren, sloepen en funsporten. Daarnaast kunt u de Watersport TV-specials bekijken: boeiende en spraakmakende series en documentaires op het gebied van watersport.

Live verslag van watersportevenementen

En kunt u helaas niet zelf bij dat ene watersportevenement zijn? Watersport-TV doet (live) verslag van alle grote evenementen en gaat langszij bij bekende- en minder bekende watersporters.

Bereken uw premie

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

 

Lees ook:

Vorst, ijs en sneeuw?

Ontdek ‘winterse weertips’ voor uw woonschip

Het kan vriezen, het kan dooien... Niets is zo veranderlijk als het weer. Tot ver in maart kan de temperatuur nog tot onder het nulpunt dalen en kan er sneeuw vallen. DOV geeft u graag enkele tips om schade aan uw woonschip door winters weer te voorkomen.

  1. Maak het dak sneeuwvrij
    Ligt er 5 centimeter sneeuw of meer? Haal dit dan direct van het dak van uw woonschip. Sneeuw is zwaarder dan u denkt. Door het gewicht zakt de ark verder in, hierdoor kan de uitwatering in gevaar komen. Houd ook de regenpijpen goed vrij om verstopping of lekkage te voorkomen.
  2. Beveilig de leidingen en afvoeren
    Zijn uw waterleidingen nog goed bestand tegen vorst? Controleer dit en beveilig ze waar nodig met bijvoorbeeld een warmtelint. Bent u in de winter een tijdje niet op uw woonschip aanwezig? Draai dan de hoofdkraan dicht.
  3. Voorkom vastvriezen
    Behandel ramen en deurrubbers met een siliconenspray. Zo voorkomt u dat uw deuren en ramen vastvriezen.
  4. Ventileer de kamers
    Zijn er ruimtes in uw woonschip waar u bijna nooit komt en waar de verwarming uit of laag staat? Ventileer deze ruimte(s) zo veel mogelijk en plaats vochtvreters. Sla dekbedden, kussens en ander beddengoed droog en vorstvrij op. Zet ook de deuren van kasten in deze ruimte(s) open.
  5. Controleer uw afmeerconstructie en loopplank
    Is er kans op hoog water door smeltende sneeuw? Controleer uw afmeerconstructie en laat de draden zo nodig vieren. Kijk ook of uw loopplank lang genoeg is om het hoogteverschil te overbruggen.

Overtuigd van DOV?

Bereken uw premie of vraag een offerte aan voor uw pleziervaartuig of woonschip.

 

Lees ook:

Wilt u zelf uw schip impregneren? Dan zult u waarschijnlijk gaan werken met epoxy. Hoe u dit veilig en efficiënt doet? U start natuurlijk met een goede voorbereiding. Daarna gaat u aan de slag met lamineren. DOV deelt graag de tips van Zeilen.nl.* 

Een goede voorbereiding is het halve werk

Tip 1
Weet wat u doet, want epoxy is een gevaarlijke stof. Sommige mensen krijgen er zelfs een allergische reactie van. Bescherm uzelf dus goed. Maak gebruik van (latex) handschoenen, een barrièrecrème, koolstofmasker en een werkbril. Draag eventueel geheel beschermende kleding, zoals een oud zeilpak.

Tip 2
Zorg dat mengbekers, hulpstoffen en roerhoutjes onder handbereik zijn.

Tip 3
Check: is het gereedschap schoon en gebruiksklaar?

Tip 4
Maak gebruik van een nauwkeurige weegschaal (die na gebruik niet meer terug naar de keuken hoeft).

Tip 5
Maak de kwasten, rollers en glasmatten gebruiksklaar.

Tip 6
Wilt u een fillet maken? Dan is een puntzak een ideaal hulpmiddel.

Tip 7
Heeft u genoeg hars en harder bij de hand? Zo komt u niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Tip 8
Gebruikt u epoxy als lijm? Zorg voor vulmiddelen en verdikkingspoeder.

En dan... lamineren! 

Tip 1
Meng de hars en zorg dat het hout klaarligt. Roer net voordat u begint de hars nogmaals goed door.

Tip 2
Giet de hars over het horizontale oppervlak. Op deze manier krijgt u voldoende materiaal op en in het hout.

Tip 3
Rol de hars met behulp van een roller regelmatig uit. Zo brengt u de hars ook aan in de houtnerf. Let op: wanneer u de hars te dik rolt, leidt dit tot een ‘sinaasappelhuid’.

Tip 4
Zorg dat het hele oppervlak netjes is ingerold (ook de randen en hoeken).

Tip 5
Leg het glasweefsel klaar voor de volgende ronde.

 

Volgende maand... meer tips!

Volgende maand lichten wij in onze DOV-nieuwsbrief meer tips uit van Zeilen.nl om veilig te werken met epoxy. Dan leest u alles over: lijmen en epoxy fillets. 

Verzekering afsluiten? Vraag uw offerte aan!

Wilt u een verzekering afsluiten voor uw pleziervaartuig of woonschip? Vraag een offerte aan.

 

* De originele artikelreeks leest u op Zeilen.nl. Lees hier deel 1 (voorbereiding) en deel 2 (lamineren).

 

Lees ook:

Uw verzekerde vaargebied uitbreiden?

Zo doet u dat!

Droomt u al over (verre) vaarreizen in het komende vaarseizoen? Vraag uzelf af: ben ik voor het juiste vaargebied verzekerd? Wilt u uw vaargebied uitbreiden, geef dit dan door aan DOV! 

Het standaard vaargebied is I (de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse binnenwateren inclusief het IJsselmeer en de Waddenzee). Gaat u hierbuiten? Ontdek hieronder de vaargebieden van DOV: staat het juiste vaargebied op uw polis vermeld?

Vaargebied I Vaargebied II
Vaargebied III Vaargebied IV

 

Vaargebied III en IV: geef uw vaarplan door

Wilt u van de vaargebieden III en IV gaan genieten? Dan hoort DOV graag: waar gaat de (zeil)reis naartoe en wat is uw vaarplan? Maar ook: wat is uw (zeil)ervaring, over welke papieren beschikt u, is het schip onlangs nog gekeurd (bijvoorbeeld op het gebied van tuigage en verstaging) en voldoet uw schip aan alle wettelijke vereisten? DOV kan dan beoordelen of uw schip daadwerkelijk geschikt is voor de verzekering in het gewenste vaargebied.

Vaargebied uitbreiden? Neem contact op met DOV

Wilt u uw vaargebied uitbreiden? Geef ons uw wijziging door via onze website. Twijfelt u of u voor het juiste vaargebied verzekerd bent? Bel ons op (050) 318 02 48 of mail naar av@dov-verzekeringen.nl.

 

Lees ook:

Nieuwe onderdelen nodig na schade?

Geen ‘aftrek nieuw voor oud’ bij DOV

‘Aftrek nieuw voor oud’: dit geldt niet bij DOV. Toch komt u het vaak tegen in de voorwaarden van andere verzekeraars. Maar wat betekent het precies? En waarom hanteert DOV dit niet?

‘Aftrek nieuw voor oud’ houdt in dat u na schade aan uw woonschip zelf meebetaalt aan reparaties of nieuwe onderdelen. Zoals na een lekkage, storm of een aanvaring door een pleziervaartuig. Er wordt dan een bedrag afgetrokken van de schade-uitkering. Dit is de vergoeding voor het waardeverschil tussen oude en nieuwe onderdelen.

Na schade toch een rekening?

Bij DOV dus geen ‘aftrek nieuw voor oud’. Maar waarom wordt ‘aftrek nieuw voor oud’ toch nog door veel andere verzekeraars gehanteerd? De redenatie is: uw woonschip heeft gebruikte onderdelen, want het woonschip is in gebruik. Krijgt uw woonschip na schade nieuwe onderdelen? Dan zou u uiteindelijk van de schade ‘beter kunnen worden’. Dit is niet de bedoeling, daarom is er ‘aftrek nieuw voor oud’. U krijgt na schade dus de rekening gepresenteerd.

Niet bijbetalen bij DOV

René Kamphuis van DOV vertelt: “Wij gaan uit van de behoefte van de woonschipeigenaar. Niemand zit te wachten op een onverwachte rekening na schade. Daarom passen wij geen ‘aftrek nieuw voor oud’ toe. Dus stelt u zich eens voor: er woedt een brand in uw woonschip. Daardoor raakt uw gehele keuken zwaar beschadigd. Bij DOV vergoeden we – ongeacht het bouwjaar - de kosten voor een nieuwe keuken.”

Meer informatie?

Lees meer over géén ‘aftrek nieuw voor oud’ op de website van DOV. Of neem contact met ons op via av@dov-verzekeringen.nl of (050) 318 02 48.

 

Lees ook:

Helpt u ons zodat DOV u nog beter van dienst kan zijn?

Geef uw mening!

Heeft u zojuist een (nieuwe) verzekering afgesloten bij DOV? Of heeft uw woonschip onlangs schade opgelopen? In beide gevallen ontvangt u van ons binnenkort in uw e-mail een uitnodiging voor een kort klanttevredenheidsonderzoek. Wilt u deze voor ons invullen? Met uw mening houdt u ons scherp. Zo kunnen we onze verzekeringen en service aan u steeds blijven verbeteren.  

Vroeger stuurden we u klanttevredenheidsonderzoeken per brief, sinds dit jaar hebben we het u gemakkelijker gemaakt en ontvangt u deze per e-mail. In de enquête beantwoordt u vragen over de betrouwbaarheid, deskundigheid en service van DOV. Wij horen graag wat er goed én minder goed gaat. Zo blijft DOV zich verbeteren.

Onze klanttevredenheid verhogen

In het klanttevredenheidsonderzoek vragen wij u ons een rapportcijfer te geven. DOV vraagt haar verzekerden regelmatig om een beoordeling: hoe vinden zij onze bootverzekering en hoe becijferen zij onze betrouwbaarheid, deskundigheid en service? Gemiddeld krijgen wij een 8!* Daar zijn we natuurlijk erg blij mee, toch willen we onze klantentevredenheid graag nog verder verbeteren. 

Samen als Varende Vrienden

Met het invullen van het klanttevredenheidsonderzoek helpt u ook uw ‘Varende' Vrienden – uw medewaterliefhebbers! Met een hogere klanttevredenheid kunnen wij u en alle andere verzekerden nóg beter van dienst zijn. 

Dus mocht u een uitnodiging voor een klanttevredenheidsonderzoek ontvangen (of al eerder ontvangen hebben)? Invullen stelt DOV erg op prijs. Alvast hartelijk dank!

 

* En bekijk ook eens het Verzekeringsvergelijk van de ANWB Waterkampioen. Daaruit blijkt: als watersporter bent u bij DOV het beste af.

Lees ook:

Sinds 1 januari btw-vrijstelling aangepast

Watersportverenigingen betalen sinds 1 januari btw over ligplaatsen voor recreatieve motorbootvaarders. In principe betekent dit dat de ligplaatsen 21% duurder worden, in de praktijk zal dit niet per se het geval zijn. DOV vertelt u meer over deze wetswijzigingen.

Tot en met vorig jaar waren watersportverenigingen geheel vrijgesteld van btw voor de verhuur. Commerciële jachthavens waren wel al jaren verplicht om btw te heffen over hun diensten.

De Europese Commissie vond Nederland met deze regeling voor de watersport te ruim. In een proces bij het Europese Hof van Justitie is de Europese Commissie in het gelijk gesteld. Hierop is de 21% btw ingesteld voor ligplaatsen voor recreatieve motorbootvaarders. Verenigingen hoeven geen btw te betalen over ligplaatsen voor roei-, zeil- en powerboten.

Reactie van HISWA Vereniging

Geert Dijkstra van de HISWA Vereniging is blij met de aangepaste regeling: “De uitspraak geeft een gelijker speelveld in de markt van jachthavens. De prijsverschillen tussen verenigingshavens en commerciële havens liepen soms op tot wel 50%. Dit komt door de fiscale voordelen die niet legaal zijn volgens de hoogste Europese rechter.”

 

Verhoging van het liggeld: ja of nee?

Het Watersportverbond voorziet dat watersportverenigingen door de aangepaste regeling te maken krijgen met aanzienlijke extra kosten en administratieve verplichtingen. Toch zullen watersporters in de praktijk niet vaak meer gaan betalen voor hun motorbotenligplaats, aldus de WatersportAlmanak.

De grootste kosten van veel watersportverenigingen zijn btw-kosten (vaak 21%). Deze zijn sinds dit jaar door de aangepaste regeling volledig aftrekbaar. De kosten worden dus wat dat betreft (21%) lager. Daarentegen maakt de btw-regeling de ligplaatsenhuur in principe 21% duurder. Dit kan tegen elkaar weggestreept worden, want watersportverenigingen zijn over het algemeen niet gericht op het maken van winst. Vroeger en ook nu in de nieuwe situatie houden ze nul winst over. Ze zijn daardoor niet per se genoodzaakt om de liggelden te verhogen.*  

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over dit onderwerp op de website van het Watersportverbond. U kunt hier ook een filmpje bekijken over de btw-aanpassing.


* Als een watersportvereniging maar 6% btw-kosten kan aftrekken, kan het zijn dat deze wél de liggelden gaat verhogen.

Overtuigd van DOV?

Bereken uw premie of vraag een offerte aan voor uw pleziervaartuig of woonschip.

 

Lees ook:

Heeft u een klapschroef onder uw zeilboot?

Ontdek de tips voor de juiste winterverzorging

Heeft u een klapschroef onder uw zeilboot? U wilt natuurlijk dat het rendement en de levensduur optimaal blijven. Hoe u uw klapschroef goed verzorgt deze winter? DOV deelt de tips van Zeilen.nl.

Controleer…

Controleer de schroef op overmatige slijtage. Bekijk: zit de schroefnaaf nog stevig op de schroefas? Zitten de bladen nog goed vast? En werkt de vertanding van de schroefbladen nog goed of zit daar zoveel speling op dat de tanden kunnen verspringen?

Maak schoon…

Is alles in orde? Dan kunt u uw klapschroef klaarmaken voor het volgende vaarseizoen. Verwijder aangroei met water en watervast schuurpapier of een schuurspons. Maak de schroef zo glad mogelijk. Hoe gladder de schroef, hoe langer deze schoon zal blijven en hoe hoger het rendement van de schroef zal zijn.

Bescherm…

Bescherm vervolgens het aluminium van het staartstuk met anodes. Dit voorkomt corrosie. De beste beveiliging bestaat uit een anode op het staartstuk en nog een extra (ring)anode op de schroefas. Heeft u deze anodes al eerder geplaatst en zijn deze nu toe aan vervanging? Dit is meestal eenvoudig zelf te doen. Zorg ervoor dat de boutjes goed vastzitten en er een goed contact is tussen de anode en schroefas.

Voordat u uw schip weer te water laat…

Gaat uw schip komend vaarseizoen weer het water in? Voorzie de vertanding van een lik zeewaterbestendig vet. Zo voorkomt u onnodige slijtage.

Meer weten?

Het originele artikel leest u op Zeilen.nl. Wilt u meer informatie over winteronderhoud aan uw (zeil)schip? Bekijk onze winterchecklist. Of neem contact op met DOV via av@dov-verzekeringen.nl of (050) 318 02 48. En heeft u nog een slimme wintertip? Deel ’t met ons via av@dov-verzekeringen.nl.

Overtuigd van DOV?

Bereken uw premie of vraag een offerte aan voor uw pleziervaartuig of woonschip.

 

Lees ook:

Maak uw nieuwjaarswenskaart met eigen foto

DOV wenst u alle goeds voor 2017

Het nieuwe jaar is alweer bijna aangebroken. DOV wenst u alle goeds voor 2017. Wilt u uw (varende) vrienden een fijne eindejaarsgroet brengen? Stuur hen een originele nieuwjaarskaart met één van uw eigen foto’s. Deze kaart maakt u eenvoudig zelf met DOV!

Als echte waterliefhebber wilt u natuurlijk het liefst een wenskaart in stijl. Daarom kunt u een eigen foto naar wens toevoegen. Denk aan een foto van u op uw woonschip, of uw uitzicht vanaf het water. Natuurlijk kunt u ook altijd een andere persoonlijke foto kiezen.

Deel ‘m!

Aan de kaart kunt u bovendien uw eigen naam én extra tekst toevoegen. De nieuwjaarswenskaart is vervolgens binnen enkele ogenblikken klaar om te delen via e-mail.

Maak uw eigen nieuwjaarswenskaart

Ja, ik wil graag een nieuwjaarswenskaart maken.

Fijne feestdagen van DOV!

PS: u kunt deze nieuwjaarswenskaart maken op uw pc, tablet én mobiele telefoon.

 

Lees ook:

Uw premie voor het 12e jaar achtereen niet gestegen

Onlangs heeft u van DOV de factuur ontvangen voor 2017. Op deze rekening ziet u dat uw verzekeringspremie gelijk is gebleven. Samen met u houden we de premies al 12 jaar ongewijzigd!

In 2016 hebben wij helaas meer schademeldingen gekregen dan in de jaren daarvoor. Mocht uw woonschip ook schade hebben opgelopen, dan is dat natuurlijk erg vervelend. Wel hopen we dat DOV u op dat moment naar tevredenheid heeft geholpen. Ondanks de meer gemelde schades hebben wij besloten de premies niet te verhogen. Uw premie blijft bij DOV in 2017 gelijk.

Geen inflatiecorrectie

Ook is het al 12 jaar niet nodig om de inflatie door te voeren in de verzekeringspremies. Feitelijk is uw verzekering hierdoor jaarlijks goedkoper geworden. Goed voor u én voor DOV!

Sinds kort verzekerd bij DOV?

Bent u sinds enkele maanden verzekerd bij DOV? Dan heeft u over deze maanden (tot en met december 2016) uw eerste factuur ontvangen. Vanaf nu krijgt u ieder jaar een factuur met het totale jaarbedrag. Onlangs heeft u de factuur voor 2017 al ontvangen. Het bedrag op deze factuur is dus hoger dan het bedrag op uw eerste factuur. Dat betekent dus niet dat u ineens een forse premieverhoging heeft gekregen!

Vragen?

Heeft u vragen over uw factuur? Of heeft u suggesties hoe wij onze facturen in het vervolg kunnen verbeteren? Mail naar av@dov-verzekeringen.nl of bel ons op (050) 318 02 48.  

 

Lees ook:

Loopt uw woonschip schade op tijdens het slepen?

Bij DOV is het transport meeverzekerd

De laatste tijd was het meerdere keren in het nieuws: woonschepen die zinken of flinke schade oplopen tijdens het slepen. Laat u uw woonschip slepen? Bij DOV is het transport van uw woonschip - onder voorwaarden - meeverzekerd. Laat ons wel ruim van tevoren weten dat uw schip gesleept wordt. Mocht deze vervolgens schade oplopen, wordt dit door ons vergoed. Oók als uw schip zinkt of total loss raakt.

De voorwaarden

Het slepen van uw woonschip is standaard meeverzekerd als:

  • Het transport wordt uitgevoerd door een sleepbedrijf dat door DOV wordt erkend.
  • Het transport wordt uitgevoerd onder de gebruikelijke sleep- en duwconditiën.

Stel DOV op de hoogte van het transport

Voordat u uw schip laat slepen, laat DOV dan even weten:

  • de datum van vertrek en aankomst
  • de plaats van vertrek en aankomst
  • de naam van het sleepbedrijf* en sleep- en duwconditiën

Deze gegevens kunt u mailen naar av@dov-verzekeringen.nl. U kunt ons eventueel ook een brief sturen. Wij sturen u dan zo snel mogelijk een bevestiging.

Waar kunt u op letten als uw schip gesleept wordt?

Deskundige sleepbedrijven zullen er alles aan doen om uw woonschip te beschermen tegen transportschade. Maar kijk vooral ook zélf mee als uw schip gesleept wordt. Ontdek de 10 tips van onafhankelijk scheepsexpert Ydo Heijsman en schade-expert Leo Breedvelt:

  • Let erop of de uitwatering voldoende is. Laat u uw betonnen woonschip slepen? Dan is een uitwatering van minimaal 75 centimeter aan te raden. Scherm alle ramen (bij de waterlijn) af met houten platen.
  • Dicht eventuele standpijpen in het casco af.
  • Zorg voor een goed werkende generatorset met klokpompen. Mocht er water uw woonschip instromen, kan er direct worden gepompt.
  • Bescherm de trekzijde van uw woonschip tegen schroefwater van de sleepboot. Deze zijde moet 100% waterdicht zijn. Wordt het woonschip geduwd? Zorg dan ook voor een goede afdichting van de voorzijde.
  • Verdeel de krachten op het casco zodanig dat dit niet stuk gedrukt of getrokken wordt bij slepen of duwen.
  • Zorg dat uw woonschip stabiel is (met hoge opbouw). Dit voorkomt scheefzakken of zelfs zinken als er water in uw woonschip komt.
  • Zorg voor een goede voorbereiding: wat is de meest geschikte route? En breng in kaart: brughoogtes, vaardiepte, breedte doorvaart, beweegbare bruggen, openingstijden bruggen en stremmingen.
  • Houd vóór de sleep de weersvoorspellingen in de gaten. En waait of regent het hard op de dag zelf? Sta erop dat het transport een andere dag wordt uitgevoerd.
  • Overleg met het sleepbedrijf: hoe zit het met de aansprakelijkheid bij schade? En gebruiken we één of meerdere sleepboten?
  • En tot slot: zorg voor mensen met ervaring ter assistentie.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over het slepen van uw woonschip? Wij helpen u graag. Bel (050) 318 02 48 of email naar av@dov-verzekeringen.nl.

 

Lees ook:

Ook in 2017 wilt u weer veilig en plezierig het water op. Houd uw (buitenboord)motor in goede conditie, en die conditie opbouwen begint al in de winter. Schade tijdens het varen heeft regelmatig te maken met lege accu’s, verstopte brandstoffilters en vervuilde brandstoftanks. Ontdek de tips van DOV.  

Wintertips voor de voortstuwingsinstallatie

  • Ververs de olie en vervang de oliefilters. Laat aansluitend de motor enkele minuten draaien (zodat de nieuwe olie zich kan verspreiden).
  • Tap de filters af die vocht uit de brandstof filteren.
  • Vervang de olie van de koppeling, het staartstuk of de saildrive volgens de voorschriften van de fabrikant.
  • Controleer de koelvloeistof of de antivries, let op de grenswaarden van bevriezing.
  • Vervang de koelvloeistof elke 2 jaar. Dit is belangrijk vanwege de afnemende werking van corrosiewerende bestanddelen.
  • Maak de impeller van de koelwaterpomp schoon, vervang deze minimaal elke 2 jaar.
  • Spoel antivries door de motor (zodra deze op temperatuur is).
  • Bij buitenboordkoeling en interkoeling: beveilig de buitenboordafsluiter tegen stukvriezen en draai deze vervolgens dicht.

Wintertips voor de buitenboordmotor

  • Heeft u het afgelopen jaar gevaren op zout water? Spoel de motor door met zoet water.
  • Ververs de olie van het staartstuk volgens de voorschriften van de fabrikant.
  • Tap de carburateur af.
  • Demonteer de bougies en sproei olie in de cilinders.
  • Reinig de koelwaterkanalen en spoel deze door.
  • Vervang de impeller van de koelwaterpomp na 100 draaiuren.
  • Vervang de anodes als deze versleten zijn.
  • Controleer en reinig het brandstoffilter.
  • Smeer smeernippels op de draaipunten.
  • Berg de buitenboordmotor op in uw schuur of berging.

Zelf basisklussen aan de motor uitvoeren

Tot slot deelt DOV graag nog een tip van ‘Varen doe je Samen!’ Wilt u handiger worden in het zelf onderhouden van de motor? Volg een cursus dieseltechniek. Dan leert u hoe u brandstoffilters en de impeller vervangt, olie ververst en de motor winterklaar maakt. Doorgaans bent u na een dag in staat alle controles en de basisklussen zelf te doen. Groot onderhoud kunt u beter aan de vakman overlaten.

Meer wintertips?

Meer tips om uw schip winterklaar te maken leest u op de website van DOV en de website van ‘Varen doe je Samen!’.

Bereken uw premie

Overtuigd van DOV?

Bereken uw premie of vraag een offerte aan voor uw pleziervaartuig of woonschip.

 

Lees ook:

“Onze schroef verliezen en… mooie mensen ontmoeten”

DOV-verzekerde Ruud vertelt over de schade aan zijn schip

DOV-verzekerde Ruud was dit jaar samen met zijn vrouw heerlijk aan het varen op het Van Harinxmakanaal in Friesland. Ineens hoorden ze een hartverscheurend geratel. “Wat bleek: we hadden geen schroef meer!”

In de winter van 2014/2015 besluit Ruud de driebladsschroef van zijn schip te vervangen door een vierbladsschroef. Deze is minder gevoelig voor trillingen en wielwerking.

Kort na deze ‘operatie’ varen Ruud en zijn vrouw op de Waal. “Met onze nieuwe schroef raapten we een meterslang stuk doek op. Dit was materiaal om de oevers te beschermen. Na veel achteruit- en vooruitslaan, denken wij van de troep af te zijn. Toen we eenmaal op onze ligplaats aankwamen, moest er nog veel worden verwijderd. We dachten nog: nou, we zijn goed weggekomen.”

Hartverscheurend geratel

Dan breekt de vaarvakantie in 2016 aan, lekker het water op. Ruud: “Maar helaas, de vakantie begon met een motor die bij het aanlopen van Hoorn in toeren terugviel. Door achteruit te slaan, losten we ook dit weer op. Een paar weken later voeren we tussen IJlst en Sneek. Plotseling hoorden we een hartverscheurend geratel. We hoopten dat het een overboord geslagen stoel zou zijn, de dagen daarvoor had het hard gewaaid. Kort daarop hoorden we opnieuw geratel, vlak voor de Van Harinxmabrug in Friesland. Wat bleek: we hadden geen schroef meer!"

Lijntje opvangen

Dit komt hoogstwaarschijnlijk door het doek dat eerder in de schroef was gekomen.  Ruud: “De wind stond op de kop. Met de kopschroef lukte het ons uiteindelijk om zelfstandig aan de kant te komen. Gelukkig kwam er net een postbode voorbij. Zij liet meteen haar fiets vallen om een lijntje van ons op te vangen. Daar waren we haar erg dankbaar voor.”

Service DOV: in noodgevallen 24/7 bereikbaar

Ruud belt vervolgens direct DOV. “Het gebeurde op een zaterdag, gelukkig is DOV ook altijd in noodgevallen bereikbaar. Zo kwamen we via DOV bij onafhankelijk schade-expert Leo Breedvelt terecht. Vooral mijn vrouw was behoorlijk geschrokken en Leo stelde ons direct gerust: ‘Neem een bak koffie en ga naar de brugwachter om de reden van het afmeren uit te leggen. Dan zorg ik voor de rest.’”

Als Ruud en zijn vrouw terugkomen van de brugwachter, zien zij een dame bij de boot staan. Ruud vertelt: “Zij had gezien hoe mijn vrouw eraan toe was. Zij nodigde ons uit om wat te drinken en een beetje tot rust te komen. Erg lief, maar Leo meldde dat wij zo snel mogelijk zouden worden weggesleept. We konden dus niet van boord.”

Geen schroef…

Al snel komt de sleepboot eraan, een luxe motor. Ruud: “Op meer dan perfecte wijze werden wij langszij geknoopt. Voor de zekerheid zijn de slepers nog even gaan duiken. Wie weet of de schroef nog in het raam hing. We hebben een rustige plek opgezocht en met de duikspullen zijn ze op onderzoek gegaan. Helaas: geen schroef.”

Vervolgens worden Ruud en zijn vrouw naar de werf ‘De Twee Provinciën’ in Leeuwarden gebracht. Ruud: “De steiger was al ontruimd, zodat we ‘eenvoudig’ af konden meren. Eenvoudig wil zeggen: de sleepboot moest in koppelverband eventjes rond in een minuscule ruimte. Maar ook hier weer vakwerk van de bovenste plank. Als je dan eenmaal afgemeerd ligt op een veilige plek, komt er toch een beetje rust over je.”

Ontroerend

Voordat de slepers vertrekken, wil Ruud afrekenen. “Maar daar was geen sprake van. Ze zeiden: ‘Jullie hebben tijdens je vakantie al ellende genoeg gehad en op het water moeten we elkaar helpen.’ Geen enkel argument hielp, ze accepteerden geen vergoeding. Door alle spanningen ontroerde mij dat. En ’s avonds belde Leo ook nog even om te horen of alles goed was gegaan. Wat een service.”

Ruud en zijn vrouw hebben niet altijd even goede ervaringen met scheepswerven gehad. “Vaak was het lompheid troef. Daarom zaten we ook even in spanning: op wat voor werf zijn we nu terechtgekomen? Maar dat duurde niet lang…”

Een warm bad

De werf straalt rust en zorgvuldigheid uit. Ruud: “In de daaropvolgende dagen leerden wij de medewerkers kennen als mensen die niet alleen zorgvuldig met de werf omgingen, maar ook met de eigendommen van de klanten en bovenal met de klanten zelf. Een warm bad.”

Spanningen uit het lijf

Een nieuwe schroef is snel geregeld. “Op maandag belde ik al om half 8 naar Jooren Scheepsschroeven. Nog voor 9 uur kwam het bericht: ‘Er is een schroef voor jullie.’ Op woensdagochtend vroeg kon de boot naar de lift. Als er geen complicaties waren, konden we om 12 uur weer te water. Helaas pasten de meegeleverde spie en de dopmoer niet. Uiteindelijk konden wij in de loop van de middag weer te water. De proefvaart verliep gelukkig heel voorspoedig. Het zal alleen nog wel even duren voordat alle spanningen uit ons lijf zijn. Dit moet slijten.”

Mooie mensen

Ruud en zijn vrouw zijn erg blij met de service en hulp van DOV, de scheepswerf en alle andere mensen die hen te hulp zijn geschoten. “Wat ons het meest bij zal blijven zijn de mooie mensen die wij zo kort na deze nare ervaring hebben mogen ontmoeten. Wij zijn 72 en 73 jaar oud. We mopperen wel eens dat de maatschappij zo hard is geworden, en dan maak je dit mee… Ontzettend fijn.”

Bereken uw premie

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

 

Lees ook:

Wat is de gedragscode voor piraten?

DOV vertelt u over 12 bijzondere regels en wetten

In de 18e eeuw waren piraten de schrik van de zeeën en oceanen. Zij lapten alle geldende overheidsregels en wetten aan hun laars, maar wist u dat de piraten onderling een strenge gedragscode kenden? DOV zet graag 12 van deze regels op een rijtje.*  

  1. Iedere man heeft een stem in elke affaire die zich voordoet.
  2. Iedere man heeft gelijke rechten op vers voedsel en sterke drank. Hij mag daarvan genieten op de tijd die hem past, tenzij schaarste hem ertoe dwingt zich beperkingen op te leggen ten gunste van de rest van de bemanning.
  3. Licht een man de Compagnie op, bijvoorbeeld met goud, juwelen of geld? Dan zal hij worden achtergelaten op een onbewoond eiland.
  4. Geen man zal kaartspelen of dobbelen om geld.
  5. De lantaarns en kaarsen worden gedoofd om 8 uur ’s avonds. Wil een bemanningslid na die tijd nog drinken? Dan doet hij dat aan dek.
  6. Ieder houdt zijn pistool schoon en klaar voor gebruik.
  7. Geen vrouw of jongen is toegestaan aan boord te komen. Als een man betrapt wordt op het verleiden van een lid van de andere sekse en haar vermomd aan boord brengt, zal hij ter dood gebracht worden.
  8. Iedere man die van het schip deserteert of zijn post verlaat tijdens het gevecht, zal gestraft worden met de dood of worden afgezet op een onbewoond eiland.
  9. Aan boord wordt niet gevochten. Elke ruzie zal aan de wal beslecht worden met het zwaard of het pistool.
  10. Niemand zal ooit spreken over het beëindigen van het contract, tenzij zijn aandeel in het bedrijf gegroeid is tot boven de 1000 pond.
  11. Wanneer een man een arm of been verliest of kreupel wordt tijdens de dienst, wordt hij schadeloos gesteld met 200 pond uit de algemene middelen. Bij mindere verwondingen wordt een evenredig deel uitgekeerd.
  12. De kapitein en de kwartiermaker hebben recht op 2 delen uit een buit. De stuurman, de bootsman en de kanonnier anderhalf deel en de andere officieren één en een kwart deel.

 

* Dit verhaal is geschreven op basis van het boek ‘Waarom zeelui niet zwemmen’ van Nic Compton.

Lees ook:

Praat mee met DOV

Volg ons op Facebook of Twitter

Wist u dat DOV ook op social media te vinden is? Volg ons op Facebook of Twitter en praat mee, samen met heel veel andere (Varende) Vrienden!

Word een (Varende) Vriend op Facebook
Als (Varende) Vrienden* delen we op Facebook alles wat met watersport te maken heeft, zoals (vaar)nieuws, preventie- en onderhoudsadviezen en slimme weetjes. En we vragen u: deel ook vooral uw eigen tips en ervaringen. Dus: kom erbij en word ook een Varende Vriend van DOV!

Twitter mee met DOV
Volgt u DOV al op Twitter? DOV deelt met u het laatste nieuws, de beste tips en bijzondere ervaringen van medewatersporters. Volg ons op www.twitter.com/DOV_verzekering, blijf op de hoogte en laat van u horen!

Mogen wij nieuws voor u delen? Laat ’t ons weten!
Heeft u een interessant (woonschip)nieuwtje, of heeft u een leuke foto of video die u graag wilt laten zien aan uw Varende Vrienden? Laat ’t ons weten via av@dov-verzekeringen.nl. Dan delen wij dit, in overleg met u, op Facebook of Twitter!

 

* Volgens DOV zijn ‘Varende Vrienden’: mensen met een passie voor water(sport) die goed zorgen voor hun (woon)schip en preventie en onderhoud hoog in het vaandel hebben staan. En dat bent u natuurlijk!

 

Lees ook:

Wilt u uw waardevolle spullen beschermen?

Belangrijk: vul de inboedellijst in

Wilt u uw waardevolle spullen op uw woonschip beschermen? Sluit dan een inboedelverzekering af bij DOV. Vergeet hiervoor niet eerst de inboedellijst in te vullen. Waarom dit zo belangrijk is? Dat leggen we u graag uit in dit artikel.

Allereerst een geheugensteuntje: want wat valt er ook alweer precies onder ‘inboedel’? Onder inboedel vallen spullen die niet standaard bij het woonschip horen, zoals kleding, servies en losse audio- en tv-apparatuur.

Waarom is de inboedellijst invullen zo belangrijk?

Met een goed ingevulde inboedellijst kan DOV de juiste waarde bepalen van uw inboedel, en dus ook voor uw inboedelverzekering. Loopt uw inboedel vervolgens schade op door bijvoorbeeld wateroverlast, brand of inbraak? Dan krijgt u de juiste uitkering na eventuele schade.

U kunt hier direct uw inboedellijst invullen. Stuur deze naar av@dov-verzekeringen.nl. Vervolgens neemt DOV contact met u op over de inboedelverzekering.

Check uw inboedellijst regelmatig

Heeft u al een inboedelverzekering afgesloten bij DOV en heeft u ook de inboedellijst ingevuld? Controleer dan regelmatig of deze lijst nog up-to-date is, zoals aan het einde van het jaar.

Dus heeft u dit jaar misschien een nieuwe tv gekocht of andere waardevolle spullen? Check dan de waarde van uw inboedel en geef eventuele wijzigingen door aan DOV via av@dov-verzekeringen.nl. Of loop opnieuw de inboedellijst na.

Lees ook:

Blijft uw schip deze winter in het water? 5 punten ter controle

Blijft uw schip deze winter in het water? Neem dan regelmatig een kijkje bij uw schip. Zeker na een zware storm, sneeuwval, dooi, extreem hoog of laag water. DOV vertelt u waar u bij zo’n controle op kunt letten.

  • Staan er bomen in de buurt van uw schip? Controleer de lenspijpen op verstopping door blad. Hiermee voorkomt u dat regenwater via het motorluik in de machinekamer terechtkomt.
  • Bekijk de landvasten en de rubberen rekkers: zijn ze nog in een goede staat en zitten ze nog goed vast? Zorg ervoor dat de landvasten niet kunnen doorschavielen.
  • Controleer de fenders: zitten deze nog op hun plaats?
  • Zit er nog voldoende afstand tussen uw schip, de steiger en andere vaartuigen? Zorg voor voldoende bewegingsvrijheid bij (extreem) hoog en laag water.
  • Controleer het afdekkleed regelmatig. Zit deze nog goed vast? Voorkom dat het kleed beschadigd raakt.

Zijn er grote veranderingen in het waterpeil? Controleer uw schip dan extra goed en voorkom dat uw schip kan zinken. 

Meer informatie?

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem contact met ons op via av@dov-verzekeringen.nl en (050) 318 02 48.

Overtuigd van DOV?

Bereken uw premie of vraag een offerte aan voor uw pleziervaartuig of woonschip.

Lees ook:

Wat doet DOV als… uw schip zinkt?

Ontdek waar u bij ons op kunt rekenen

Per jaar zinken er naar schatting 700 Nederlandse pleziervaartuigen. Door storm, aanvaring of raking. Als uw schip zinkt ontstaat er veel schade. In sommige gevallen raakt het schip zelfs total loss. Na schade door zinken staat DOV altijd voor haar verzekerden klaar.

Het overkwam DOV-verzekerde Dick uit Den Haag: zijn schip zonk. Wilt u weten hoe dit afliep en hoe DOV de schade afhandelde? Dick doet zijn verhaal in deze video!

Waar kunt u bij DOV op rekenen, als uw schip zinkt?

  • DOV dekt de kosten voor berging en wrakopruiming.
  • DOV hanteert geen ‘aftrek nieuw voor oud’. Schade door zinken wordt volledig vergoed. Dit geldt ook voor schade aan de nautische apparatuur.
  • DOV hanteert geen dagwaarde. Als uw schip zinkt en totaal verloren gaat, dan krijgt u het bedrag uitgekeerd dat op uw polis staat.
  • DOV heeft geen ‘no-claim’. Als uw schip is gezonken, krijgt u geen premieverhoging.
  • DOV staat na het zinken van uw schip direct voor u klaar: 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Bereken uw premie

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. 


Lees ook:

Update: woonbootverzekering ING

DOV deelt het nieuws van de LWO (Landelijke Woonboten Organisatie)

Heeft u een woonboothypotheek bij ING? Dan heeft u onlangs een brief ontvangen. De bank garandeert hierin dat de voorwaarden waaronder de hypotheek is afgesloten ook na 1 oktober blijven gelden. De ING komt hiermee terug op de brief van februari waarin bevriezing van alle hypotheken werd aangekondigd. Goed nieuws dus!

Als u nu een hypotheek voor uw woonboot wilt afsluiten, kunt u alleen nog maar bij de Rabobank terecht. Wat dit voor gevolgen heeft? De LWO (Landelijke Woonboten Organisatie) geeft op de eigen website antwoord op de meestgestelde vragen.  

Laat van u horen
Ondervindt u problemen doordat ING is gestopt met woonboothypotheken? De LWO (Landelijke Woonboten Organisatie) wil daar graag zicht op krijgen en roept hiervoor uw hulp in.

Dus…

  • wilt u uw woonboot verkopen, maar moet de koper afhaken omdat de financiering niet rondkomt?
  • wilt u uw woonboot vervangen of verbouwen, maar lukt het niet om hiervoor financiering te krijgen?
  • wilt u een andere woonboot kopen, maar krijgt u uw hypotheek niet rond?

Deel uw situatie met de LWO door te mailen naar lwo@lwoorg.nl. Uw persoonlijke gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Op zoek naar een verzekering?
Vraag een offerte aan. Uw woonschip verzekeren? Dan krijgt u 10% korting op uw premie bij DOV als u lid bent van de LWO.

Lees ook:

 Duidelijke voorwaarden - 7x24 bereikbaar - Complete dekking - Schappelijke premie

 

DOV logo - Duidelijk DOV
TOP