MELD U AAN VOOR DE DOV NIEUWSBRIEF

Heeft u interesse in de DOV nieuwsbrief? Deze verschijnt elke maand en staat vol handige tips en weetjes voor op en rond het water.

Klik hier om u aan te melden voor de nieuwsbrief.

EMCI benoemt nieuwe projectmanager havenmeesters en havens

Hans Gerritse is door EMCI Register aangesteld als ‘projectmanager havenmeesters en havens’. Gerritse (1959) heeft meer dan 35 jaar ervaring in de internationale watersport en zorgde voor de exploitatie en het beheer van diverse jachthavens. Hij is beëdigd en gecertificeerd jachtmakelaar en taxateur. Daarnaast is hij nauw betrokken bij het mentoraat voor experts en makelaars.

Als projectmanager is Hans Gerritse vanaf nu het aanspreekpunt voor de havenmeesters, directies en besturen. Ook zal hij zorg dragen voor de registratie en certificering van jachthavenmeesters en jachthavens.

Sleutel tot succesvolle jachthaven

Het EMCI licht toe: “Havenmeesters zijn belangrijk, voor de watersport in het algemeen, en voor de watersporters (ligplaatshouders/passanten) en de gebruikers/besturen/directies van jachthavens in het bijzonder. Een goede havenmeester is de sleutel tot een succesvolle en veilige (jacht)haven.”

Daarbij verandert de rol van havens snel. Van uitsluitend ‘ligplaatsbieder’ groeien (jacht)havens uit tot ‘full-multi-service-locaties’. Naast de traditionele havenactiviteiten vinden hier ook uiteenlopende activiteiten en evenementen plaats. Daardoor veranderen de werkzaamheden en verantwoordelijkheden van de havenmeester.

De havenmeestercertificering

De EMCI-certificering voor havenmeesters toetst objectief en onafhankelijk of er een match is tussen taken en verantwoordelijkheden en persoonlijke competenties. De EMCI-certificering geeft onafhankelijke kwaliteitsborging. Dit schept duidelijkheid en geeft structuur en zekerheid. Bijvoorbeeld aan watersporters, directies, bezoekers en ketenpartners van de haven.

EMCI Register

EMCI Register registreert en certificeert arbiters, experts, havenmeesters, makelaars, mediators en taxateurs. EMCI Register zal vanaf half 2019 ook de certificering voeren voor (jacht)havens.

Meer informatie is te vinden op www.emci-register.com.

 

Bronnen: EMCI en BootAanBoot.nl

LWO: 24 maart Algemene Ledenvergadering

ALV in Amersfoort

Blijft u graag op de hoogte van de activiteiten van de Landelijke Woonboten Organisatie (LWO)? Op 24 maart vindt er in Amersfoort een Algemene Ledenvergadering plaats. 

De Algemene Ledenvergadering wordt dit jaar weer gehouden bij First Class in Amersfoort. Het duurt van 14.00 tot 17.00 uur. Na afloop trakteert de LWO op een drankje en een hapje.

Agenda online

Voor leden staan de agenda en bijbehoren de stukken vanaf 10 maart op de website (ledenpagina). Meer info vindt u op de website van de LWO.

Meer over LWO

De LWO is de landelijke belangenbehartiger voor woonbootbewoners. U kunt bij de LWO terecht voor vragen, informatie en ondersteuning.

Waar wilt u graag meer over weten?

Heeft u een specifiek woonbotenonderwerp waar u graag meer informatie over wilt? Laat ’t weten aan DOV via av@dov-verzekeringen.nl en wie weet lichten we dit onderwerp uit in onze nieuwsbrief.

Voorkom inbraak en diefstal met onze tips

Pleziervaartuigen en buitenboordmotoren blijken een makkelijke buit: jaarlijks worden er in Nederland maar liefst zo’n 1200 boten en 2100 buitenboordmotoren gestolen. De politie merkt dat watersportliefhebbers niet altijd de juiste beveiligingsmaatregelen nemen. Hoe u inbraak en diefstal voorkomt? DOV geeft u waardevolle preventietips.

1. Kies voor goedgekeurde sloten
Bekijk hiervoor onze slotenlijst.

2. Sluit ramen en deuren altijd goed af
Oók als u op uw schip aanwezig bent.

3. Check of er voldoende toezicht is op uw schip
Installeer een goedgekeurd alarm- en camerasysteem.

4. Leg geen (waardevolle) spullen in het zicht
Gelegenheid maakt de dief!

5. Neem waardevolle spullen (zo mogelijk) mee van boord
Oók als u niet lang wegblijft. Kunt u uw waardevolle spullen niet meenemen, berg deze dan op.

Voorkom inbraak en diefstal met de tips van DOV

6. Haal de buitenboordmotor van uw schip
Gaat u uw schip af? Neem de buitenboordmotor dan mee naar huis.

7. Zet de buitenboordmotor vast
Neemt u de buitenboordmotor liever niet mee naar huis? Zet ‘m dan vast met een goedgekeurd slot. Bekijk hiervoor onze slotenlijst

8. Registreer uw schip of buitenboordmotor
Dit doet u met een registratiekaart. Met de gegevens op deze kaart heeft u alle informatie over uw schip of buitenboordmotor bij de hand. Dit kan van pas komen bij diefstal.

9. Maak foto’s!
Maak duidelijke foto’s van uw schip, de buitenboordmotor of andere motor(en). Dit helpt de politie bij het onderzoek.

10. Leg vast: registratienummer, serienummer en kenmerken
Maakt u foto’s van uw schip? Zorg dan dat het registratienummer, serienummer en opvallende kenmerken van uw schip op deze foto’s staan. De politie kan uw schip of buitenboordmotor dan sneller achterhalen.

Bereken uw premie

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

 

Lees ook:

Tip van DOV: voorkom dat uw boot zinkt als de dooi invalt

De ‘Siberische kou’ heeft Nederland bijna verlaten: de temperaturen komen langzaamaan weer boven nul. Controleer uw boot daarom de komende tijd extra goed op vorstschade. Door deze schade kan uw boot bij dooi namelijk gaan zinken.

Lekken, barsten en scheuren

Zo kunnen stukgevroren leidingen door de dooi gaan lekken en kan uw boot vollopen met water. Verder kunnen er barsten of scheuren ontstaan in het koelwatersysteem, de waterleiding, de gootsteen, de douche of het toilet. Ook afsluiters scheuren geregeld, doordat er water in de kogel van de kraan is blijven staan.

Houd een oogje in het zeil

Om zinken te voorkomen, raden we u aan regelmatig een kijkje te nemen bij uw boot. Kunt u niet zelf langskomen bij uw boot? Vraag dan of iemand anders een oogje in het zeil houdt.

Wat weet u over… de schaal van Beaufort?

Deze maand raasde een flinke storm over ons land. In het Waddengebied werd zelfs windkracht 10 gemeten. Maatstaf voor deze windkracht is de schaal van Beaufort. Ontdek alle weetjes over deze internationaal erkende schaal.*

De schaal van Beaufort is in 1805 ontwikkeld door Francis Beaufort. Deze admiraal baseerde de windkracht op de hoeveelheid zeil die een groot schip kon uitvoeren bij een bries, storm of orkaan. Deze winddruk werd uitgedrukt in kilogram per vierkante meter. Het gaat daarbij om de gemiddelde windkracht.

Van 0 tot 12

De schaal van Beaufort loopt van windkracht 0 tot 12. Ieder punt op de schaal heeft en beschrijving over de zeilvoering. Bij windkracht 8 hoort een drievoudig gereefde marszeilkoelte. Bij windkracht 12 is er sprake van een orkaan, en kan geen zeil de windkracht weerstaan.

Storm in Nederland

Op 3 januari is op sommige plaatsen in ons land windkracht 10 gemeten. Windkracht 11 en 12 komen in Nederland zelden voor. De storm op 25 januari 1990 wordt gezien als de zwaarste storm in decennia. De waarschuwingen werden toen opgeschaald van windkracht 10 naar orkaankracht 12. De storm was een ramp, want 17 mensen kwamen om en ook de materiële schade was desastreus.

Wat weet u over… de schaal van Beaufort?

Voorkom schade aan uw boot

En wat als u overvallen wordt door een zware storm? Zoek een veilige plek, strijk eventueel uw zeilen en probeer uit de buurt van een lagerwal te blijven. DOV geeft regelmatig tips om schade door storm aan uw pleziervaartuig te voorkomen. In dit artikel leest u 5 tips tegen schade door storm.

Deel uw preventietips

Heeft u tips om stormschade te voorkomen? Laat ’t ons weten, want: ‘Varende Vrienden’ (medevaarliefhebbers) delen handige adviezen met elkaar! Stuur een mailtje naar av@dov-verzekeringen.nl of bel (050) 318 02 48. Wie weet ziet u uw bijdrage terug in de volgende nieuwsbrief.

Vraag uw offerte aan

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

 

* Voor dit artikel raadpleegde DOV de informatie op Zeilen.nl en de websites van de KNMI en 'Varen doe je Samen!’.

Lees ook:

Droomt u van een grote zeilreis?

Hier moet u aan denken

Een sabbatical nemen, de zeilboot pakken en weken over de zee varen… Droomt u ook van een grote zeilreis? DOV helpt u op weg met praktische tips. Want: een goede voorbereiding is het halve werk.

Koers bepalen

Allereerst bepaalt u – ongeveer – waar u heen wilt en hoe lang u wilt gaan. Gaat u richting Engeland of is zeilen over de Middellands Zee uw droom? Deze keuzes maken natuurlijk een wezenlijk verschil in uw voorbereiding.

Uw boot: rots in de branding

Voor een verre reis moet u 100% vertrouwd zijn met uw boot. Is uw zeilboot in goede conditie? Of overweegt u voor een verre reis een andere boot te gebruiken? Maak dan een goede afweging tussen comfort, snelheid en grootte van de boot.

Uw gezondheid

Uiteindelijk bent u de zeiler, en niet de boot. Het is dan vanzelfsprekend dat u zelf in goede conditie moet zijn. En heeft u medicijnen nodig? Neem hier dan genoeg van mee aan boord.

Verzekeren

Zorg ervoor dat u goed verzekerd bent als u een verre zeilreis gaat ondernemen. Hierbij spelen diverse zaken mee. Denk aan de vaarbestemming (het vaargebied), uw zeilervaring, de papieren die u bezit, keuringen en wettelijke eisen voor uw boot. Bootverzekeringen vergelijken? Dat doet u op deze pagina.  

Uitrusting aan boord

Varen op zee is andere koek dan op binnenwateren. Naast voldoende proviand, veiligheidsvesten en reparatiegereedschap, is goede apparatuur een basiseis.

DOV-verzekerde Rob Hermse nam het zekere voor het onzekere voor zijn zeilreis van 4 maanden. “Naast een reddingsvlot en een EPIRB, een noodradiobaken dat een signaal stuurt als je in nood komt, droeg ik een PLB in mijn zwemvest. Dat is een persoonsgebonden versie van de EPIRB. Als je dan (ondanks continu aangelijnd te zijn) tóch overboord raakt, vinden ze je in ieder geval terug… Daarnaast heb ik voor de reis de verstaging vervangen, een windvaan gemonteerd en een Iridium Go satelliettelefoon aan boord geplaatst."

Meer weten over de voorbereiding en zeilreis van Rob? Lees het hele verhaal over zijn zeilreis naar de Azoren.

Droomt u van een grote zeilreis? Tips voor de beste voorbereiding

Bereken uw premie

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

Lees ook:

Blijf nog beter op de hoogte

Volg DOV op social media!

Bent u enthousiast over de nieuwsbrief van DOV? Volg DOV dan ook op social media. Blijf nog beter op de hoogte van tips, nieuws en (verzekerings)weetjes via Facebook, Twitter en Google+.

Op de Facebookpagina 'de Varende Vrienden van DOV' houden we u op de hoogte van leuke winacties, onderhoudstips én kunt u tips delen met uw medevaarliefhebbers (oftewel: uw ‘Varende Vrienden’).

En op Twitter en Google+ leest u weekendtips, weetjes en nieuws uit de vaar- en (woon)botenwereld. Zien wij u snel op onze social media?

Vraag uw offerte aan

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

 Blijf nog beter op de hoogte

Lees ook:

Zo houdt u hackers buiten uw boot

Ontdek wat u zelf kunt doen

In de beroepsvaart is cybersecurity een veelbesproken thema. Hackers zien vaker de kans om in te breken op apparatuur en gegevens te stelen of vernietigen. Ook in de pleziervaart bestaat het risico. Wat kunt u zelf doen om dit te voorkomen?*

Uw eigen apparaten lijken misschien oninteressant voor hackers, maar niets is minder waar. Bankgegevens en inlogcodes zijn een gewilde prooi voor cyberdieven. Wilt u uw gegevens veiliger beheren? Houd dan rekening met de volgende punten:

1: veilige wachtwoorden

Heeft u wifi aan boord? Zorg dan dat u de standaard wachtwoorden aanpast. Gebruik niet overal hetzelfde wachtwoord en wijzig het geregeld. Sla ook nooit wachtwoorden op in uw computer of telefoon.

2: let op bij openbare wifi

U meert aan bij een haven met openbare wifi (zonder wachtwoord). Dat is makkelijk, maar ook minder veilig. Als u hier toch gebruik van maakt, probeer dan zo min mogelijk privacygevoelige informatie op te halen. Vermijd dus inloggen op uw bankrekeningapp en persoonlijke accounts. 

3: update en reservekopie

Gebruikt u navigatiesoftware en/of een computer aan boord? Wees er dan van bewust dat deze apparaten ook gekraakt kunnen worden. Erg vervelend als uw gps hierdoor van slag raakt of uw computer onbruikbaar is door een binnengedrongen virus.

Onze tips:

  • Gebruik een up-to-date antivirusprogramma en/of firewall
  • Update de software van uw apparaten regelmatig
  • Maak regelmatig back-ups van bestanden

Geef cyberpiraten geen kans

U ziet: cybergeweld kan zowel thuis als aan boord toeslaan. Doe dus uw voordeel met deze tips en verklein de kans op een digitale inbraak.

Deel uw preventietips

DOV is altijd op zoek naar preventietips. Hoe gaat u om met (cyber)veiligheid aan boord? Laat ’t ons weten! Stuur een mailtje naar av@dov-verzekeringen.nl of bel (050) 318 02 48. 

Vraag uw offerte aan

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

Zo houdt u hackers buiten uw boot: tips

* Dit artikel is tot stand gekomen dankzij Vaarwijzer.info.

 Lees ook:

Onderhoud aan de lieren: een stappenplan

Piepende lieren: herkent u het? Tijd om de lieren van uw zeiljacht onder handen te nemen. Is het een klus waar u tegenop ziet? DOV geeft u praktische tips voor onderhoud aan de lieren, zodat u het makkelijk zelf kunt doen.*

Wat heeft u nodig?

  • een oude tandenborstel
  • wasbenzine
  • lierenvet
  • olie
  • plastic bakjes

Stap 1: demonteer de lier

Demonteer voorzichtig de lier. Let daarbij op dat er geen veertjes uitspringen. Hoe u de lier uit elkaar moet halen, hangt af van het merk en type lier. U kunt het beste de handleiding van het betreffende merk opzoeken.

Bij het demonteren kan er viezigheid vrijkomen, dus dek de werkplek goed af. En leg alle onderdelen in aparte bakjes. Het liefst op volgorde, zodat u het daarna weer makkelijk kunt monteren.

Stap 2: schoonmaken

Pak nu de oude tandenborstel en maak één voor één de onderdelen schoon. Breng een beetje wasbenzine aan op de tandenborstel en ga voorzichtig over de onderdelen. Laat alles goed drogen.

Stap 3: smeren

Zijn alle onderdelen droog? Dan kunt u ze behandelen met lierenvet. Gebruik niet te veel vet, want dat trekt weer viezigheid aan. En gebruik alleen olie voor de palletjes. Als u daarvoor vet gebruikt, kunnen de palletjes blijven plakken en functioneert de lier minder goed of helemaal niet meer. 

Stap 4: monteren en controleren

Draai en schuif - op volgorde - alle onderdelen weer voorzichtig in elkaar. Zet alles goed vast met de inbusbouten. Voel of de lier goed is gemonteerd en draai. Hoort u een soepel geratel zonder gepiep? Bravo, uw lier kan er weer even tegen!

Deel uw onderhoudstips

Heeft u slimme onderhoudstips voor uw zeiljacht? Laat ’t weten aan DOV! Stuur een mailtje naar av@dov-verzekeringen.nl of bel (050) 318 02 48. Wie weet publiceren we uw advies in onze volgende nieuwsbrief.

Varende Vriend worden?

Bent u enthousiast geworden over een verzekering van DOV en wilt u onze Varende Vriend worden? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

Onderhoud aan de lieren: een stappenplan

*Voor dit artikel raadpleegde DOV tips van Telegraaf.nl en de ANWB.

Lees ook:

DOV vertelt u meer

Veel verzekeraars hanteren ‘aftrek nieuw voor oud’. Dit betekent dat u na schade meebetaalt aan nieuwe scheepsonderdelen. Bij DOV hoeft dat niet! En hoe zit het met de verzekerde som van uw motor bij DOV? Wij vertellen u meer.

Allereerst: wat betekent ‘aftrek nieuw voor oud’? Het houdt in dat u na schade aan uw (woon)boot zelf meebetaalt aan nieuwe (scheeps)onderdelen. Er wordt dan een bedrag afgetrokken van de schade-uitkering. Dit is de vergoeding voor het waardeverschil tussen oude en nieuwe (scheeps)onderdelen.

DOV hanteert geen ‘aftrek nieuw voor oud’. Sluit u een verzekering af bij DOV, dan hoeft u na schade dus niet bij te betalen voor nieuwe onderdelen. Waarom? Omdat we begrijpen dat u niet zit te wachten op een onverwachte rekening. Wij willen graag dat u zo snel mogelijk weer door kunt varen, ook na schade.

Dat zit altijd goed!

DOV maakt hierop geen uitzonderingen, dus ook niet bij beschadigde zeilen en tuigage. U weet dus altijd waar u aan toe bent.

Voor welke verzekerde som is uw voortstuwingsinstallatie verzekerd?

En hoe zit het als uw scheepsmotor schade oploopt? Wij hebben de laatste tijd enkele vragen gekregen over de verzekerde som hiervan. Bij DOV is het eigen gebrek van de motor onbeperkt meeverzekerd.

De verzekerde som van de voortstuwingsinstallatie stellen we bij uw offerteaanvraag van tevoren vast. Weten waar u aan toe bent, dat geldt dus ook voor uw scheepsmotor. Dus achteraf bij schade geen verrassingen over wat u uitgekeerd krijgt. Bij nieuwe (inboard)motoren biedt DOV over het algemeen een aanschafwaardedekking voor de eerste 5 jaar.

Het blijft altijd mogelijk om de verzekerde som van de voortstuwingsinstallatie te verhogen. Graag ontvangen wij dan van u een kopie van het (volledige) revisie- of taxatierapport (maximaal 1 jaar oud) van de motor, opgesteld door een erkend onafhankelijk scheepsmotorexpert. 

Bereken uw premie in één minuut

Bent u benieuwd of een verzekering bij DOV iets voor u is? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

Hoe zit het met aftrek nieuw voor oud en de verzekerde som van uw motor?

Lees ook:

De Wet verduidelijking voorschriften woonboten is ingegaan

Wat betekent dit voor u?

Begin 2018 is de Wet verduidelijking voorschriften woonboten ingegaan. Ook het Bouwbesluit 2012 en de Regeling bouwbesluit 2012 zijn aangepast. Wat houdt dit precies in en wat betekent dit voor u als woonbooteigenaar? DOV vertelt ’t u.*

In 2014 besliste de Raad van State: alle woonboten met een vaste ligplaats zijn bouwwerken. Ze moeten voldoen aan het Bouwbesluit en in het bezit zijn van een omgevingsvergunning. Dat betekende dat alle woonboten in één keer illegaal waren geworden.

Hierop hebben verschillende partijen de handen ineengeslagen om de nieuwe regels zo uitvoerbaar mogelijk te maken: gemeenten, ambtenaren, adviseurs, woonbooteigenaren en organisaties als de LWO. Dit leidde tot de Wet verduidelijking voorschriften.

De Wet verduidelijking voorschriften woonboten is ingegaan

Wat betekenen de veranderingen voor u?

  • U heeft een bestaande woonboot
    Heeft u een bestaande woonboot? Dan gelden de technische voorschriften van het Bouwbesluit niet voor u. En is er in uw gemeente geen vergunning nodig voor het bouwen of gebruiken van een woonboot? Dan krijgt uw woonboot standaard een omgevingsvergunning. Ook als uw woonboot ingrijpend wordt verbouwd of wordt verkocht. Dankzij de Wet verduidelijking voorschriften heeft de beslissing van de Raad van State in 2014 voor u dus geen negatieve gevolgen meer. Heeft u een bestaande woonboot en heeft u in uw gemeente wel een vergunning nodig voor het bouwen of gebruiken van uw woonboot? Dan moet u alsnog een omgevingsvergunning aanvragen. Deze vergunning wordt getoetst aan het aangepaste Bouwbesluit en het bestemmingsplan.
  • U heeft een nieuwe woonboot
    Heeft u een nieuwe woonboot en wilt u uw ark vervangen of bijvoorbeeld een nieuwe opbouw laten plaatsen? Deze uitgebreide vernieuwingen vallen niet meer onder ‘verbouwen’. In deze situatie geldt het Bouwbesluit wel. Ook zal u dan een (nieuwe) omgevingsvergunning moeten aanvragen. Voor kleinere verbouwingen geldt het Bouwbesluit niet.
  • U heeft een varend woonschip
    Woont u op een woonschip waar u ook mee vaart? Volgens de wet is dit geen bouwwerk. Voor u geldt het Bouwbesluit niet en u hoeft ook geen omgevingsvergunning aan te vragen. Dit geldt voor bestaande en nieuwe woonschepen.

Waar wilt u graag meer over weten?

Heeft u een bepaald woonbotenonderwerp waar u graag meer informatie over wilt? Laat ’t weten aan DOV via av@dov-verzekeringen.nl en wie weet lichten we dit onderwerp uit in onze nieuwsbrief.

 

* Dit artikel is geschreven op basis van informatie uit Vlotmagazine en van de website van de LWO.

 

Lees ook:

Springtij en doodtij: hoe zat het ook alweer?

DOV legt het uit

Eb en vloed: een wonderlijk natuurverschijnsel dat ontstaat door de kracht van de zon en maan. Maar hoe ontstaat het precies? En wat is springtij en doodtij ook alweer? DOV legt het u uit.*

De naam ‘getij’ is afgeleid van het woord ‘tijd’. Daarmee verklaart het hoe het getij zich vormt. De basis van eb en vloed (het getij) ligt bij de schijnbare bewegingen van de maan en de zon om de aarde. De bewegingen van de zon en de maan zijn heel constant, en daarom is het eb en vloed ook regelmatig.

Aantrekkingskracht

De zon en vooral de maan oefenen aantrekkingskracht uit op de aarde. Waar de maan boven het water hangt – en dus kracht uitoefent - is het vloed. Maar ook aan de tegenovergestelde zijde wordt het water als het ware ‘naar buiten geslingerd’. Dit komt omdat de maan en de aarde samen om elkaar heen draaien. 

Springtij en doodtij: hoe zat het ook alweer?

Leeftijd van het getij

Twee keer per etmaal hebben we eb en vloed. Maar voordat de getijgolf in de Noordzee aankomt, heeft deze het grootste gedeelte van de Atlantische Oceaan al doorkruist. De tijd die daartussen zit, is de leeftijd van het getij. Voor de Nederlandse kust is een getij zo’n 2 dagen oud.

En nu: springtij en doodtij

Als de maan en de zon in elkaars verlengde staan aan dezelfde kant van de aarde, dan trekken ze nog meer krachten aan. Dan ontstaat er springtij: het niveau van het water is dan bij hoogwater hoger en bij laagwater lager.

Bij doodtij werken de zon en de maan elkaar juist tegen. Ze staan dan haaks op elkaar ten opzichte van de aarde, waardoor er van verschillende kanten kracht uitgeoefend wordt. Het water stijgt dan minder dan gemiddeld.

Springtij komt twee maal per maansmaand (29,53 dagen) voor. Het valt twee dagen na nieuwe en volle maan.

Deel uw foto’s

Heeft u zelf nog mooie foto’s van hoog- of laagwater? Deel uw foto met uw ‘Varende Vrienden’ op Facebook! Of stuur een mailtje naar av@dov-verzekeringen.nl.

 

*Voor dit artikel raadpleegde DOV de Enkhuizer Almanak 2017.

 

Lees ook:

Goedkoper overnachten met historisch schip in Zwolle: update

Historische schepen betalen dit jaar een lager overnachtingstarief in de haven van Zwolle. Daarmee hoopt de gemeente meer vaartuigen aan te trekken.*

Wethouder Jan Brink gaat de komende tijd bekijken in hoeverre het overnachtingstarief verlaagd kan worden. Aanleiding is de oproep van D66’er Henk Schippers, die ook eigenaar is van horecaschip Ooster-Schelde. Op het nautisch evenement Hassailt in Hasselt hoorde hij van scheepslui dat ze overnachten in Zwolle vaak vermijden en liever kiezen voor plaatsen als Genemuiden, Zwartsluis en Hasselt. Daar zijn de regelingen aantrekkelijk.

Huidige regeling

Eigenaren van historische vaartuigen (vaartuigen van minimaal 50 jaar oud en ook als zodanig herkenbaar) betalen voor een verblijf in de Zwolse passantenhaven nu nog 1,15 euro per meter. Voor andere pleziervaartuigen geldt hetzelfde tarief.

Goed voor de stad

Schippers zegt dat een tariefverlaging ten goede komt aan de uitstraling van de passantenhaven en het aanblik van de stad. “Als je het tarief halveert, heb je bij een verdubbeling van het aantal boten het kostenverhaal al opgelost. In de passantenhaven is nog plek zat. Daar komt nog bij dat veel van deze extra bezoekers ook boodschappen doen in de stad en uit eten gaan.”

Voor de vaste ligplekken in de binnenstad, zoals die van de Ooster-Schelde aan de Pannekoekendijk, is het volgens Schippers overigens al zorgvuldig geregeld, omdat woonschepen daar historisch moeten zijn. Wethouder Brink verwacht dat de financiële consequenties van een tariefswijziging voor de gemeente Zwolle niet zo groot zijn.

Heeft u nog ideeën?

Heeft u zelf nog een actueel thema over woonboten waar DOV aandacht aan kan besteden? Laat het weten aan DOV via av@dov-verzekeringen.nl en wie weet lichten we dit onderwerp uit in de volgende nieuwsbrief. 

*Het originele artikel vindt u op de website van De Stentor.

Historische schepen betalen dit jaar een lager overnachtingstarief in de haven van Zwolle

 

Lees ook:

Hoe houdt u uw houten omloop langer mooi?

Heeft uw woonark een houten omloop of gaat u er één bouwen? Ontdek de tips van DOV en houd de planken van uw omloop langer mooi.  

Gaat u een houten omloop bouwen? Zorg er dan voor dat u geen planken direct langs de wanden van uw ark plaatst. Niek van der Sluis, gecertificeerd woonbotenmakelaar, taxateur en adviseur, legt uit waarom. “Op de planken van de omloop spat altijd water. Dit zorgt uiteindelijk voor vocht en vuil op de onderste delen van de opbouw. Dat ziet er niet fraai uit en het hout zal sneller gaan rotten. Bovendien is een plank zo vlak langs de opbouw niet zinvol, je loopt meestal met je voeten minder breed dan met je schouders.”

Schoonmaken: géén hogedrukspuit

Gaat u de planken schoonmaken? Dan heeft Van der Sluis nog een tip: “Gebruik geen hogedrukspuit. U ziet het in eerste instantie waarschijnlijk niet, maar u maakt langzaam het hout kapot. In de gaten in het hout hoopt het vuil zich vervolgens weer sneller op.”

Hoe kunt u dan wel de omloopplanken schoonhouden? “Gebruik een borstel en spoel de planken na met water, bijvoorbeeld met een tuinslang. Gebruikt u hierbij een natuurvriendelijk schoonmaakmiddel, dan is het ook nog eens beter voor het milieu.”

Heeft u nog tips?

Deel uw eigen preventie- en onderhoudstips met DOV. En wie weet verschijnen ze onze volgende nieuwsbrief. Neem contact op via av@dov-verzekeringen.nl of (050) 318 02 48.

Tips: hoe houdt u uw houten omloop langer mooi?

 

Lees ook:

Hoe (ver)bouwt u een duurzame woonboot?

Nieuwe technieken maken het steeds gemakkelijker om uw woonboot duurzaam te (ver)bouwen. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook nog eens kostenbesparend. DOV geeft u tips voor een duurzame(re) woonboot.*

Gaat u een nieuwe woonboot bouwen? Begin dan bij de keuze voor het casco. Kiest u voor een betonnen casco? Dan kunt u eenvoudig de milieuklassen voor beton vergelijken. Hoe hoger de klasse, hoe weerbaarder het beton is.  

Stevige basis

Kijk bij de keuze voor de wanden, de vloer, de ramen en het dak naar twee criteria: isolatiewaarde en duurzaamheidskeurmerken. Dan profiteert u altijd van een win-winsituatie: besparing op kosten én milieubelasting.

Tip: ga voor groen

U kunt ook kiezen voor een groen dak. Door uw dak te laten bekleden met sedum of andere plantenbedekking, isoleert u het dak beter. Ook gaat de onderliggende dakbedekking dan langer mee, omdat deze zo beschermd is tegen weersinvloeden.

Gas en elektriciteit besparen

U kunt uw woonboot verantwoord verwarmen met een warmtepomp, zonnepanelen of een zonneboiler. Het is afhankelijk van uw budget, verbruik en bespaarwens welke vorm het meest voordelig is voor u.

  • Een warmtepomp zet warmte uit de lucht, bodem of het grondwater om tot een bruikbare temperatuur voor warm water en ruimteverwarming. Een warmtepomp draait op stroom: het stroomverbruik in huis zal toenemen en het gasverbruik neemt af.
  • Met een zonneboiler kunt u warm water opwekken. Via een collector op het dak word zonlicht omgezet in bruikbare energie voor warm water en ruimteverwarming. U bespaart hiermee op het gasverbruik.
  • Met zonnepanelen kunt u elektriciteit opwekken en daarmee bespaart u dus op de elektriciteitskosten.

Warmte winnen

Wilt u verspilling van warm water tegengaan? Overweeg om een warmte-terugwin-installatie (WTW-installatie) te plaatsen. Met een WTW-installatie in uw douche kunt u een deel van de warmte van wegstromend douchewater terugwinnen. Daarmee wordt koud water weer opgewarmd.

Deel uw tips

Tips met elkaar delen: dat doen de ‘Varende’ Vrienden van DOV! Dus: heeft u nog slimme verduurzamingstips? Laat ’t ons weten! Stuur een mailtje naar av@dov-verzekeringen.nl of bel (050) 318 02 48.

Hoe (ver)bouwt u een duurzame woonboot? Tips van DOV

* Voor dit artikel raadpleegde DOV Waterlely.nl.  

 

Lees ook:

Maak kans op één gratis toegangskaart voor Boot Holland 2018

Trapt u graag samen met andere water(sport)liefhebbers het watersportseizoen af? Boot Holland staat op het punt te beginnen: van vrijdag 9 t/m woensdag 14 februari in WTC Expo in Leeuwarden. Als DOV-verzekerde maakt u kans op één gratis toegangskaart voor dit grootse watersportevenement (op een dag naar keuze). En... daar hoeft u helemaal niet veel voor te doen!

Hieronder ziet u hoe u meedoet, wees er snel bij! 

PS: stuur ons alstublieft uw polisnummer, scheepsnaam en naw-gegevens (naam, adres en woonplaats) door.

Kom gratis naar Boot Holland 2018 

 

Alleen varende schepen nog welkom in Noorderhaven

Per 1 januari 2018 zijn alleen varende schepen nog welkom in de Groningse Noorderhaven. (Woon)schepen die zichzelf niet kunnen verplaatsen, moeten uitwijken naar een andere ligplaats.*  

Aanleiding voor de maatregel is de nieuwe wetgeving voor drijvende bouwwerken. Schepen die zichzelf niet kunnen verplaatsen moeten in 2018 een omgevingsvergunning hebben, omdat ze dan als bouwwerk worden gezien.

De gemeente Groningen wil dat de Noorderhaven een vrijhaven blijft, waar boten in en uit kunnen varen. Wethouder Van der Schaaf: “Wij hebben de Noorderhaven altijd als vrijhaven aangemerkt. In de praktijk was het geen probleem dat er niet varende schepen liggen, maar de nieuwe regelgeving dwingt ons om maatregelen te nemen.”

*Lees de originele artikelen op Bootaanboot.nl of RTV Noord.

Noorderhaven

 

Lees ook:

Help, brand! Hoe voorkomt u het?

Tips voor uw woonboot

We zien het met lede ogen aan… Ook de laatste maanden woedden er een aantal hevige branden in woonboten. Het kan helaas iedereen gebeuren, maar met deze 5 preventietips maakt u uw woonboot beter bestand tegen brand.

  • Installeer een rookmelder

    Omdat voorkomen beter is dan genezen. Installeer in verschillende ruimtes een rook- en koolmonoxidemeter. En vervang om de paar maanden de batterijen.
  • Plaats een brandblusser… en check deze!

    Kleine branden kunt u vaak zelf blussen met een goedgekeurde brandblusser en -deken. Plaats deze op een makkelijk te bereiken plek. Controleer de brandblusser regelmatig. Voor DOV-verzekerden is een goed functionerend (schuim)brandblusapparaat van 6 kilogram/liter verplicht. Wij adviseren een sproeischuimblusser (dit vindt u terug in artikel 19 van uw verzekeringsvoorwaarden).
  • Veeg en controleer de schoorsteen

    Eén op de 3 branden ontstaat door stoken. Als u stookt, gebruik dan altijd schoon en droog loofhout dat minimaal 1,5 jaar is gedroogd. Laat ook de schoorsteen minimaal één keer per jaar vegen en controleren door een erkend bedrijf.
  • Houd tijdens het koken de aandacht erbij

    Het lijkt gemakkelijk, maar toch ontstaan 1 op de 4 branden in de keuken. Een handige tip: gebruik altijd een kookwekker, zodat u de pan op het vuur niet kunt vergeten. Houd ook uw keuken vrij van vlambare voorwerpen. En zorg voor een thermisch beveiligd kooktoestel.
  • Houd uw elektrische apparaten stofvrij

    14% van de branden ontstaat in een elektrisch apparaat, voornamelijk in de wasmachine of wasdroger. Reinig daarom na gebruik de filters en maak de ruimtes rondom deze apparaten regelmatig stofvrij. Probeer geen verlengsnoeren te gebruiken, maar sluit de apparaten rechtstreeks aan op een stopcontact.

Heeft u tips voor mede-woonbooteigenaren?

Hoe voorkomt u brand op uw woonboot? Laat het ons weten! Stuur een mailtje naar av@dov-verzekeringen.nl of bel (050) 318 02 48. Wie weet delen we uw tip in een volgende nieuwsbrief!

brand woonboot

 

Lees ook:

Voorkom schade door hoogwater

Ontdek wat u kunt doen

In de eerste helft van december was het behoorlijk winters weer. Op dit moment zorgen smeltende sneeuw en regenval voor hoogwater. Hoe u schade aan uw woonboot door hoogwater voorkomt? DOV geeft u tips.

  • Controleer uw afmeerconstructie. Laat de draden zo nodig vieren.
  • Ligt uw woonboot aan meerpalen? Zorg ervoor dat uw woonboot niet blijft hangen of haken aan deze meerpalen. Dit voorkomt dat uw woonboot scheef valt en er water in uw schip loopt.
  • Is uw loopplank lang genoeg om het hoogteverschil te overbruggen? Ga dit na.
  • Check uw riolering, waterleiding en nutsvoorzieningen. Bij deze leidingen moet genoeg speling overblijven om het hoogteverschil op te vangen. Bij te weinig ruimte kunnen de leidingen knappen.

Heeft u tips voor mede-woonbooteigenaren?

Onze DOV-verzekerden delen regelmatig preventie- en onderhoudstips met elkaar. Dus heeft u zelf nog een handige tip? Laat het ons weten! Stuur een mailtje naar av@dov-verzekeringen.nl of bel (050) 318 02 48.

Meer weten over schadepreventie?

Wilt u hier meer over weten? Neem contact met ons op door te mailen naar av@dov-verzekeringen.nl of bel DOV op (050) 318 02 48.

hoogwater

 

Lees ook:

Advies over ligplaatsvergunning

De gemeente Amsterdam heeft de woonbotenpopulatie in Amsterdam een brief gestuurd waarover de LWO vragen krijgt van leden. In de brief wordt gesteld dat er een geldige ligplaatsvergunning moet zijn om in aanmerking te komen voor een omgevingsvergunning van rechtswege. Op 1-1-2018, wanneer de Wet verduidelijking voorschriften woonboten ingaat, krijgt iedereen met een geldige ligplaatsvergunning een omgevingsvergunning van rechtswege.

Hoewel er vraagtekens kunnen worden gezet bij de noodzaak van het hebben van een ligplaatsvergunning indien de ligplaats is opgenomen in het bestemmingsplan, adviseert de LWO toch om alle documenten op orde te hebben. Zoek dus die ligplaatsvergunning op en alle andere vergunningen (vervangingsvergunning etc) die van toepassing zijn op de huidige woonboot en de huidige ligplaats.

Geef zo nodig een wijziging door

Een ligplaatsvergunning is niet in alle gevallen meer aanwezig of er is een ligplaatsvergunning die niet meer in overeenstemming is met wat er nu ligt. Vraag een kopie van de vergunning op en regel zo nodig de wijziging, zodat de vergunning actueel is. Van belang is met name dat de maten van de boot zoals die nu zijn overeenkomen met de maten die in de vergunning worden genoemd.

Wet voor alle woonboten in Nederland

Dit advies geldt niet alleen voor woonbooteigenaren in Amsterdam. De wet is van toepassing op alle woonboten in Nederland, het overgangsrecht ook.

ligplaatsvergunning amsterdam

 

*Het originele artikel vindt u op de website van de LWO.

 

Lees ook:

 Duidelijke voorwaarden - 7x24 bereikbaar - Complete dekking - Schappelijke premie

 

DOV logo - Duidelijk DOV
TOP