MELD U AAN VOOR DE DOV NIEUWSBRIEF

Heeft u interesse in de DOV nieuwsbrief? Deze verschijnt elke maand en staat vol handige tips en weetjes voor op en rond het water.

Klik hier om u aan te melden voor de nieuwsbrief.

Tijd voor winteronderhoud aan uw woonschip?

4 klustips van de expert

Help uw woonschip de koude maanden van het jaar door… Scheepsexpert Ydo Heijsman geeft u 4 slimme wintertips.   

1. Houd uw dak schoon
“Sneeuw, hemelwater, takken en bladeren… Dit kan allemaal op uw dak terechtkomen en ervoor zorgen dat uw afvoeren verstopt raken. Houd uw dak en de afvoeren daarom goed schoon: check dit regelmatig. En als u toch uw dak controleert, kunt u ook direct kijken of dit nog in een goede staat is."

2. Bekijk: blijft uw drinkwatervoorziening vorstvrij?
“Kijk in het najaar of uw drinkwatervoorziening nog vorstvrij is én blijft. Zorg in ieder geval voor een warmtelint. Heeft u dit al, controleer dan vóórdat de vorst invalt of ‘t nog naar behoren werkt. Zo kunt u handmatig checken: blijft het lint warm? En bekijk: is het lint of het isolatiemateriaal niet beschadigd?”

3. Controleer uw afmeervoorziening
“Is uw afmeervoorziening nog in goede conditie? Door ijsvorming kan uw woonschip losser komen te liggen. Als het vervolgens gaat dooien, kan uw schip daardoor zelfs scheefvallen of helemaal losraken. Dit kunt u voorkomen met een stevige afmeervoorziening die ervoor zorgt dat uw woonschip goed vast aan de wal ligt.”

4. Check uw betonnen ark
“Is uw ark gemaakt van beton? Dit materiaal is gevoelig voor scheurvorming, vooral het beton in de bak en in het loopgedeelte van de ark. Door vocht en vrieskou kunnen kleine scheurtjes al snel groter worden. Controleer uw ark daarom regelmatig op (kleine) scheuren, maak deze direct schoon en vul ze op.”

Deel uw eigen tips

Heeft u zelf slimme onderhouds- of preventietips voor deze winter? Deel deze met uw ‘Varende’ Vrienden! Laat het ons weten via av@dov-verzekeringen.nl. En wellicht delen we uw adviezen in onze komende nieuwsbrief.

 

Lees ook:

Woonboten in Amsterdam kleuren groen

Ga ook voor een groen dak!

In de grachten van Amsterdam kleuren veel daken van woonboten langzamerhand groen. Want een groen dak isoleert, gaat langer mee en verbetert de biodiversiteit van de stad. Ook omwonenden zijn blij met een groen straatbeeld. Wilt u ook een groen dak? Dat is wellicht eenvoudiger dan u denkt…

Woont u buiten Amsterdam, maar bent u geïnteresseerd in een groen dak? ‘Grachten van Smaragd’ nodigt u uit om dit initiatief in uw eigen woonplaats te starten. Lees meer over dit project in Vlot Magazine (blader naar pagina 16) of kijk op www.grachtenvansmaragd.nl.

Heeft u uw eigen woonboot vergroend?

Laat ’t ons zien met een foto via av@dov-verzekeringen.nl en inspireer uw ‘Varende’ Vrienden! Wie weet ziet u uw foto verschijnen in onze komende nieuwsbrief.

 

Lees ook:

De LWO zoekt nieuwe medewerkers

De Landelijke Woonboten Organisatie (LWO) is op zoek naar collega’s. De organisatie behartigt de belangen van woonbootbewoners en ondersteunt haar leden, stimuleert bijpassende activiteiten en onderhoudt een uitgebreid netwerk om haar doelen te bereiken. Ontdek de beschikbare uitdagende functies.

Penningmeester

Wat gaat u doen?

  • U beheert de gelden van de vereniging.
  • U doet de betalingen en legt jaarlijks verantwoording af aan de algemene ledenvergadering van de LWO.

Samen met de voorzitter en secretaris vormt u het dagelijkse bestuur. Voor deze functie zoekt de LWO een huidig lid dat ervaring heeft met het voeren van een boekhouding. U ontvangt de maximale vrijwilligersvergoeding.

Secretaris

Wat gaat u doen?

  • U maakt de agenda en stuurt deze rond met de bijbehorende stukken.
  • U organiseert de ledenvergaderingen en voert de correspondentie namens het bestuur.

Ervaring is niet vereist. U ontvangt de maximale vrijwilligersvergoeding.

2 leden voor de kascontrolecommissie

Wat gaat u doen?

  • U onderzoekt de gevoerde boekhouding van het afgelopen jaar en rapporteert aan de ledenvergadering.

De commissie komt één of twee keer per jaar bijeen. Ervaring met het voeren en controleren van een boekhouding is gewenst.

Redactieleden

Wat gaat u doen?

  • Schrijven, redigeren, interviewen, tekenen en/of fotograferen voor onze nieuwsbrief (met als spin-off de website).

De LWO zoekt redacteuren die zo’n 4 keer per jaar enkele artikelen willen produceren. U krijgt de eventuele reiskosten voor interviews vergoed.  

Solliciteren?

Is er een vacature die bij u past? Neem dan contact op met het bestuur van de LWO via bestuur@lwoorg.nl. Kijk voor meer informatie op de website van de LWO.  

Bent u lid van de LWO?

Bent u als DOV-verzekerde lid van de Landelijke Woonboten Organisatie (LWO)? Dan ontvangt u jaarlijks 10% korting op uw cascojaarpremie bij DOV. U hoeft hiervoor alleen maar uw lidmaatschapsnummer van de LWO aan ons door te geven via av@dov-verzekeringen.nl.

En alvast voor in de agenda: op zaterdag 25 november is er weer een LWO-ledenvergadering. Kijk op de website van de LWO voor meer informatie. LWO-leden kunnen zelf onderwerpen aandragen, denk bijvoorbeeld aan de woonboothypotheek. 

Gaat uw schip weer op de wal?

Ontdek 5 tips voor de winterstalling

Bent u ‘uitgevaren’ dit seizoen? DOV geeft u 5 tips voor de winterstalling. Zo zorgt u ervoor dat uw schip deze winter goed overleeft.

Tip 1. Schip uit het water? Kijk mee

Het allerbelangrijkste is: wees zelf aanwezig als uw schip bij de winterstalling uit het water wordt gehaald. Kijk mee en controleer: zitten de hijsbanden op de juiste plek? In de meeste gevallen zitten er merktekens op de romp van uw schip. Hier worden de hijsbanden geplaatst. Hiermee voorkomt u dat een hijsband om de schroefas schiet. Mocht er toch nog iets misgaan, heeft u als getuige alle informatie direct uit de eerste hand. Dus geen verrassingen achteraf.

Loopt uw schip toch schade op tijdens het in het water laten of uit het water halen (op de werf)? Bij DOV is dit meeverzekerd. De schade krijgt u als u bij ons verzekerd bent, dus gewoon vergoed.

Tip 2. Bescherm uw schip tegen de kou

Staat uw schip eenmaal buiten op de kant? Zorg ervoor dat uw schip goed beschermd is tegen eventuele vrieskou. Spoel onder meer antivries door uw motor, vul de waterpompen hiermee en beveilig de buitenboordafsluiters.

Tip 3. Ventileer…

Zorg voor genoeg ventilatie. Zet de vloerplanken omhoog en zet kasten open. Dit zorgt ervoor dat uw schip kan ‘ademen’ en voorkomt schimmel en rot.

Tip 4. Bekijk ook eens de onderkant

Nu uw schip toch uit het water is gehaald, bekijk dan ook eens de onderkant. Hier kijkt u niet dagelijks tegenaan. Controleer op eventuele beschadigingen, slijtplekken en scheurtjes. En is de schroef nog in goede staat?

Tip 5. Strijk uw mast

Uw mast is een windvanger. Op de kant heeft uw schip geen vrijheid om mee te bewegen met de wind. Daardoor is uw schip extra kwetsbaar. Strijk daarom uw mast.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over het winterklaar maken van uw schip? Lees dit artikel op de website van DOV. En bekijk onze winterchecklist.

Gezocht: uw wintertips

Hoe zorgt u ervoor dat uw schip zonder zorgen de winter doorkomt? Deel uw preventie- of onderhoudstips met uw Varende Vrienden! Mail naar av@dov-verzekeringen.nl en wie weet delen we uw adviezen in de volgende nieuwsbrief.

Bereken uw premie

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

 

Lees ook:

“Ik was nog maar een paar seconden beneden, en… bam!”

Het schip van DOV-verzekerde Diederik loopt schade op door een op hol geslagen stuurautomaat

Diederik Romswinckel uit Leiden vaart al jarenlang met veel plezier op zijn zeilboot, een Hurley 800 van 8.30 meter lang. Hij gaat er regelmatig in zijn eentje op uit, zo vaart hij regelmatig naar de Oostzee. Zo ook in de zomer van 2015. Op de terugweg via het Kielerkanaal zette hij de stuurautomaat aan. En toen ging het fout…

Diederik is in de zomer heerlijk richting Scandinavië en de Oostzee geweest. Hij vaart terug door het Kielerkanaal. “Dit kanaal is zo’n 100 kilometer lang: een saaie, rechte weg. Zeilen is er niet zo handig omdat veel schepen sneller gaan, dus ik voer op de motor.”

Stuurautomaat controleren

Op deze lange rechte vaarwegen vindt Diederik de stuurautomaat echt een uitkomst. “Als je solo vaart, ontkom je er soms niet aan om de stuurautomaat te gebruiken. Ik tref hiervoor altijd de juiste voorbereidingen, zo controleer ik de instellingen goed. Eén graad afwijking kan al een verschil maken.”

Bam!

Ook tijdens deze bewuste zomerdag zet Diederik de stuurautomaat aan. Hij zorgt ervoor dat hij met zijn schip constant zo’n 5 tot 10 meter uit de kant blijft. “Dat ging goed, dus ik ging even naar beneden om een broodje te smeren. Ik was nog maar een paar seconden beneden, had het brood nog niet op mijn bord en toen… bam! Ik hoorde een flinke knal boven.”


Een gat in de neus...

Een gat in de neus

Diederik rent geschrokken naar het dek. “Mijn schip was tegen de drijver van een grote boei geklapt. En niet een boei van kunststof, maar een massieve boei van ijzer. Die zie je tegenwoordig niet overal meer. De schade was direct zichtbaar: mijn schip had een behoorlijk gat in de neus. Ook de voorstag bleek niet meer goed te werken. Verder was de ankerketting beschadigd en zaten er flinke krassen aan de zijkant.”

“U zult wel geschrokken zijn”

Diederik denkt: hoe moet dit verder? “Ik controleerde eerst of mijn schip door het gat niet aan het zinken was. Dit was niet het geval. Toen besloot ik DOV te bellen. Ik kreeg direct een medewerker aan de lijn. Het eerste wat hij zei, was: “Meneer, wat vervelend voor u. U zult wel geschrokken zijn!” Ik was blij verrast door deze opmerking. Deze persoonlijke benadering zorgde ervoor dat ik me alweer een stuk geruster voelde.”

Provisorisch dichten

De DOV-medewerker vraagt Diederik te proberen of de motor van zijn schip nog werkt. “En gelukkig, deze deed het nog! DOV adviseerde me vervolgens om rustig door te varen naar de haven van Rendsburg. Daar heb ik het gat in de neus provisorisch gedicht met tape en epoxy.”

Terug naar huis

Diederik heeft in de haven weer contact met DOV. Samen besluiten ze dat hij het beste door kan varen naar huis. “Ik heb wel goed gecheckt of de zee in de Duitse Bocht niet te ruig was. Het zou niet goed zijn als er constant hoge golven tegen de beschadigde neus sloegen. Maar gelukkig ging de terugreis voorspoedig.”

Een duidelijke zaak

Thuis, in Den Helder, komt de expert langs. “Hij heeft mijn verhaal genoteerd en alle schade geïnspecteerd. Ik vroeg me natuurlijk af hoe het ongeluk had kunnen gebeuren. Het was al snel een duidelijke zaak: door de grote hoeveelheid ijzer in de boei, is het kompas in de stuurautomaat van slag geraakt. Mijn schip is als het ware naar de boei toegetrokken.”

In goede handen

De expert heeft vervolgens alles verder geregeld. “Zo heeft hij direct afspraken met de werf gemaakt voor de reparatie. Dat ging vlot. Ik was in goede handen, dat voelde ik wel. DOV heeft de reparatierekening betaald, alle schade is uiteindelijk vergoed. En mijn schip is mooi opgeknapt, je ziet niets meer van de schade. Ik kan weer heerlijk varen. Al let ik sinds het voorval wel extra goed op als ik in de in buurt vaar van veel ijzer.”

DOV: de juiste keuze

Diederik is al zo’n 13 jaar verzekerd bij DOV. “Een vriend attendeerde me toentertijd op een verzekering van DOV. Hij was ontzettend tevreden over hun dienstverlening. Ik was al snel overtuigd en heb me daarom ook bij DOV verzekerd. Die vriend kreeg toen ook nog eens 15% ‘Varende Vrienden’-korting, dus dat was mooi meegenomen. Ik vond DOV altijd al een prima verzekeraar, en na deze schade blijkt maar weer dat ik echt de juiste keuze heb gemaakt.”

 
Diederik op zijn schip

Advies van DOV

Een op hol geslagen stuurautomaat door te veel ijzer in de buurt: het overkwam ook DOV-verzekerde Knoek van Soest. Samen met verzekerden Diederik en Knoek adviseert DOV u: bent u in de buurt van staal, zoals bij grote boeien, meerpalen of damwanden? Vertrouw dan niet op uw stuurautomaat en zet deze uit.

Ook Varende Vriend worden?

Bent u enthousiast geworden over een verzekering van DOV en wilt u ook onze Varende Vriend worden? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

Bereken uw premie

Bereken uw premie
Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan.

Lees ook:

Varen bij mist: wat zijn de regels?

‘Varen doe je Samen!’ vertelt u meer

U bent heerlijk aan het varen en wordt plots overvallen door dichte mist. Niet alleen gevaarlijk: u riskeert ook een boete. Weet dus wat de regels zijn, zodat u veilig én zonder boete weer aan wal komt. ‘Varen doe je Samen!’ vertelt u meer.*

Meestal kunt u de regels van het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) aanhouden. Er is sprake van slecht zicht als u niet verder kunt kijken dan 1000 meter op de hoofdvaarwegen en niet verder dan 400 meter op andere vaarwegen.

AIS is geen radar

Op veel Nederlandse vaarwegen is het verplicht om bij slecht zicht op radar te varen. Het gaat om de vaarwegen in bijlage 9 (zie pagina 141) van het BPR.

Bij mist alleen AIS gebruiken is onvoldoende. Met AIS kunt u niet zien of er schepen, boeien of andere objecten in de omgeving zijn. De eisen aan varen op radar zijn als volgt:

  • De radar moet goedgekeurd zijn.
  • De schipper moet in het bezit zijn van een radarpatent óf een diploma dat hieraan gelijk is gesteld.
  • De schipper moet vaarbevoegd zijn.
  • De schipper moet de marifoon aan hebben staan en deelnemen aan het radioverkeer.

Speel in op de situatie

Pas uw snelheid aan aan het zicht, de vaarwegomstandigheden en het vaarverkeer. Wijk indien nodig uit naar een veiligere plek. De Rijkswaterstaat kan u ook verplichten om op een plaats stil te gaan liggen. Is uw schip langer dan twintig meter? Geef dan een mistsein en plaats een uitkijk voorop uw schip.  

Veilig en boetevrij

Wie bij slecht zicht vaart zonder radar, riskeert een boete van 550 euro. Waarom dit bedrag zo flink is? “Dit is omdat je onnodig levens in gevaar brengt. Niet alleen dat van jezelf, maar ook dat van anderen”, verklaart Ed Kraszewski, woordvoerder van de landelijke eenheid van de politie.

Over ‘Varen doe je samen!’

DOV draagt het initiatief ‘Varen doe je Samen!’ een warm hart toe. Dit project is in het leven geroepen om de verkeersveiligheid op de Nederlandse vaarwegen te bevorderen: voor de beroeps- en pleziervaart. Dit gebeurt bijvoorbeeld met een website vol handige tips (www.varendoejesamen.nl), boekjes, flyers en folders.

Aan dit initiatief doen verschillende partijen mee. Dit zijn onder meer Rijkswaterstaat, de provincies, Unie van Waterschappen, KNRM en het Nederlands Platform voor Waterrecreatie.

Deel uw eigen tips

Wat doet u als er plotseling mist komt opzetten tijdens het varen? Deel uw tips via av@dov-verzekeringen.nl. Wie weet ziet u uw verhaal verschijnen in onze komende nieuwsbrief: zodat uw Varende Vrienden hier hun voordeel mee kunnen doen.

Ook Varende Vriend worden?

Bent u enthousiast geworden over een verzekering van DOV en wilt u ook onze Varende Vriend worden? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan.

* Het originele artikel leest u op de website van ‘Varen doe je Samen!’

 

Lees ook:

Maak uw schip winterklaar

Ontdek de tips van DOV

Het einde van het vaarseizoen is aangebroken: tijd om uw schip winterklaar te maken. Doe uw voordeel met de winterchecklist van DOV, boordevol handige tips.

De belangrijkste klussen op een rij voor een winterproof schip:

  1. Controleer de koelvloeistof en antivries. Let op de grenswaarden van bevriezing.
  2. Heeft uw schip een natte uitlaat? Controleer dan de beluchter.
  3. Vul de tanks volledig af, zo voorkomt u condensvorming. Voeg ook een micro-organismedodend middel toe aan de diesel.
  4. Laad de accu’s volledig op. Herhaal dit gedurende de winter regelmatig.
  5. Koppel de accupolen los en vet deze in met zuurvrije vaseline.
  6. Blaas de afvoeren van de douche, gootsteen en wasbak door.
  7. Haal de gasflessen van boord en sla deze veilig op.
  8. Maak uw schip schoon en zet ‘m in de was.
  9. Controleer de anodes. Zijn deze versleten? Vervang ze dan.
  10. Neem preventieve maatregelen tegen inbraak en haal waardevolle bezittingen van boord.

Tot slot: tip voor uw loospijp

Ligt uw schip gedurende de winter in het water en is het schip voorzien van een loospijp met afsluiter? Laat deze dan openstaan. Steek een tuinslang in de loospijp (tot ca. 30 cm onder water). Dop beide uiteinden van de tuinslang af met een kurk.

Nog meer tips

Wilt u meer informatie over het winterklaar maken van uw schip? Bekijk de winterchecklist van DOV.

Deel uw eigen advies met uw Varende Vrienden

Heeft u zelf slimme onderhouds- of preventietips voor deze winter? Deel deze met uw ‘Varende’ Vrienden! Laat het ons weten via av@dov-verzekeringen.nl. En wellicht delen we uw adviezen in onze komende nieuwsbrief.

Vraag uw offerte aan

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

Bereken uw premie

 

Lees ook:

Preventietip van DOV: controleer het saildrivemanchet

In de preventiechecklist van DOV leest u: controleer het saildrivemanchet op scheurvorming, en vervang het zo nodig. Maar wanneer moet dit precies gebeuren? En waarom is dit zo belangrijk?

Bezit u een schuur? Zorg voor gedegen beveiliging

Uit onderzoek van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken (NIPW) blijkt dat 4 op de 10 Nederlanders hun berging onvoldoende beveiligen. Daarom: bezit u een schuur naast uw woonschip? DOV tipt u graag over goede beveiliging!

Uw schuur: waarschijnlijk bewaart u er waardevolle spullen. Zoals uw (elektrische) fiets(en), gereedschap en tuinmeubelen. De gemiddelde waarde van de spullen die we er opslaan bedraagt al snel enkele duizenden euro’s! Wat kunt u doen om het dievengespuis buiten de deur te houden? 4 tips:

1. Monteer een gecertificeerd slot
Is uw schuur al voorzien van een gecertificeerd slot? Ga voor een deugdelijk goedgekeurd TNO/ART-slot, dat past bij uw schuur of berging. Vraag een specialist om advies.

2. Bevestig anti-inbraakstrips 
Bevestig anti-inbraakstrips niet alleen op de voordeur van uw woonschip, maar ook op de achterdeur en natuurlijk uw schuur of berging.

3. Bevestig dievenklauwen
Beschikt uw schuur over openslaande ramen? Deze zijn erg inbraakgevoelig. Een dief kan de scharnierpennen er zo uittikken en het raam uit de sponning tillen. Met dievenklauwen lukt dat niet.

4. Zorg voor een goede verzekering
Tot slot: zorg dat u schuur goed is verzekerd. Bij DOV is schade aan uw schuur niet standaard gedekt. Tegen een minimale meerprijs bent u optimaal verzekerd.

Dus: heeft u een schuur? Meld het ons. Als de schuur is voorzien van goed hang- en sluitwerk kunt u ook de inboedel hierin verzekeren. Stuur een e-mail via info@dov-verzekeringen en geef aan:

  • of het gaat om een schuur en/of garage
  • met of zonder inboedel en de waarde daarvan
  • de afmetingen, bouwaard, bouwjaar en dagwaarde
  • foto van het te verzekeren object

Wij nemen contact met u op als wij alle informatie van u hebben ontvangen. Wilt u andere opstallen verzekeren? Dat horen wij dan ook graag van u. 

Deel uw eigen tips

Hoe beveiligt u uw schuur, berging of woonschip? Laat het ons weten via av@dov-verzekeringen.nl. Wie weet lichten we dit uit in een volgende nieuwsbrief, zodat onze ‘Varende’ Vrienden daar ook hun voordeel mee kunnen doen. Want samen leren we van elkaar.

Bezit u een schuur? Houd dieven buiten de deur

 

Lees ook:

Woonboot kopen?

Tips voor de bezichtiging

Uitkijken over de sfeervolle Loosdrechtse Plassen of een gezellig drukke gracht in Amsterdam. Wonen op het water heeft iets bijzonders. Bent u van plan om binnenkort een nieuwe woonboot te kopen? DOV tipt u graag waarop te letten tijdens de bezichtiging.

Zoals u weet bestaan woonschepen en -arken er in twee smaken, met betonnen of stalen casco. In beide gevallen geldt: check de staat van het schip goed tijdens een bezichtiging.

In het water of op de helling?

Bij een betonnen casco kunt u de staat prima bekijken terwijl het schip in het water ligt. Bij een stalen casco is het aan te raden om de keuring plaats te laten vinden op de helling. Een stalen casco kan namelijk aangetast worden door corrosie. Dit ziet u niet als het schip in het water ligt. Vraag daarom altijd om een vlakinspectierapport van een gecertificeerd scheepsexpert. Ook een betonnen casco kunt u laten inspecteren en controleren op bijvoorbeeld haarscheurtjes.

In zee met een betrouwbare partner

Er bestaan makelaars die gespecialiseerd zijn in woonboten. Zij kunnen u helpen bij een bezichtiging. Maar hoe weet u of u met een betrouwbare partner in zee gaat? Check altijd de certificering en lidmaatschappen. Is de makelaar bijvoorbeeld EMCI-gecertificeerd én lid van organisaties als de Nederlandse Bond van Makelaars in Schepen en de Vakgroep Waterwonen? Dat is vaak een goede maatstaf.

Woonboot kopen? Ontdek tips voor de bezichtiging

Lekkage op de loer

Of u nu wel of niet kiest voor een makelaar, kijk in elk geval altijd even onderin de bak of onder de vloer van het schip. Controleer of er geen zichtbare lekkagesporen aanwezig zijn. Lekkages liggen bij woonboten op de loer. Ook in een betonnen casco kunnen na verloop van tijd kleine scheurtjes optreden waardoor vochtplekken ontstaan. Kijk ook altijd goed naar de staat van het dak en of er lekkages vanaf het plafond zichtbaar zijn. Laat altijd een inspectie of taxatie uitvoeren voordat u een woonschip of ark aanschaft.

Financiering

De ING is sinds vorig jaar gestopt met het financieren van woonboten. De Rabobank is op dit moment de enige aanbieder. Houd er rekening mee dat de financiering daardoor wat langer kan duren en dat u wellicht te maken krijgt met extra kosten. Lees meer.

Deel uw eigen tips

Heeft u (uit eigen ervaring) nog een slimme tip voor de bezichtiging van een woonboot? Deel het met uw ‘Varende’ Vrienden: laat het ons weten via av@dov-verzekeringen.nl en wie weet delen we uw tip in onze volgende nieuwsbrief. Zo doen medewoonbootbezitters hier hun voordeel mee.

 

Lees ook:

Een minimale vrijboord van 20 centimeter?

DOV legt uit waarom

In onze verzekeringsvoorwaarden leest u: voor uw woonschip geldt een minimale vrijboord van 20 centimeter. Wat is vrijboord precies en waarom geldt er een specifieke afstand? DOV legt ’t u graag uit.

Het vrijboord is de verticale afstand tussen de waterlijn en het vrijboord- of meetdek. Dit is het dek waar het water het woonschip in kan lopen. In sommige situaties kan het water veel hoger komen dan u wellicht gewend bent. Bijvoorbeeld door medewatersporters die zorgen voor hoge golven, of tijdens hevige regenval of storm.

Ontdek waarom een minimale vrijboord van 20 cm zo belangrijk is

Veilig wonen op het water

Om veilig te wonen op het water is een minimale vrijboord van 20 centimeter dus erg belangrijk. Logischerwijs volstaat op rustig vaarwater een kleiner vrijboord dan op een doorvaarroute voor schepen die (hoge) golven kunnen veroorzaken.

Deel uw eigen ‘veilig-wonen’-tip

Heeft u zelf een ‘veilig-wonen’-tip die u wilt delen met uw medewaterbewoners? Laat het ons weten via av@dov-verzekeringen.nl en wie weet ziet u uw adviezen terug in onze volgende nieuwsbrief. Want ‘Varende’ Vrienden delen ervaringen en leren van elkaar!

 

Lees ook:

Nog even nazomeren…

Bekijk de foto’s van onze Varende Vrienden

Vorige maand vroegen we op Facebook: deel uw zomerse vaarfoto met ons. Het resultaat: vele zonnige foto’s van onze Varende Vrienden. Bedankt! Bekijk hier een compilatie van de prachtige foto’s die binnenkwamen.

Bjorn Baggen:

“Inmiddels heeft onze dochter haar eerste CWO zeilvaardigheid gehaald in een optimist en heeft de smaak te pakken op ons eigen schip. Nu leren koers houden op het kompas.”

Foto Bjorn Baggen

Ramon Pool:

“Ultieme rust in het prachtige Groningen. Op het Veendiep tussen Bellingwolde en de Pekel A om 7 uur 's ochtends. Het zit er helaas weer op maar het was prachtig!”

Foto Ramon Pool

Dennis Courbois:

Foto Dennis Courbois

Tineke Vietmeijer:

Foto Tineke Vietmeijer

Rien van Meel:

“Rondvaart op de Moezel”

Foto Rien van Meel

Tjarda Adema-Platvoet:

“Zomervaarprinsessen”

Foto Tjarda Adema-Platvoet

Frans Naerebout:

“En de schipper maar sturen!"

Foto Frans Naerebout

Willy Ziggers:

“Varen op de Rijn”

Foto Willy Ziggers

Martin Severein:

“Varen met de kinderen in Giethoorn”

Foto Martin Severein

Marco Bloem:

Foto Marco Bloem

Bereken uw premie

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

 

Lees ook:

Voorkom inbraak en diefstal met onze tips

Pleziervaartuigen en buitenboordmotoren blijken een makkelijke buit: jaarlijks worden er in Nederland maar liefst zo’n 1200 boten en 2100 buitenboordmotoren gestolen. De politie merkt dat watersportliefhebbers niet altijd de juiste beveiligingsmaatregelen nemen. Hoe u inbraak en diefstal voorkomt? DOV geeft u waardevolle preventietips.

1. Kies voor goedgekeurde sloten
Bekijk hiervoor onze slotenlijst.

2. Sluit ramen en deuren altijd goed af
Oók als u op uw schip aanwezig bent.

3. Check of er voldoende toezicht is op uw schip
Installeer een goedgekeurd alarm- en camerasysteem.

4. Leg geen (waardevolle) spullen in het zicht
Gelegenheid maakt de dief!

5. Neem waardevolle spullen (zo mogelijk) mee van boord
Oók als u niet lang wegblijft. Kunt u uw waardevolle spullen niet meenemen, berg deze dan op.

Voorkom inbraak en diefstal met de tips van DOV

6. Haal de buitenboordmotor van uw schip
Gaat u uw schip af? Neem de buitenboordmotor dan mee naar huis.

7. Zet de buitenboordmotor vast
Neemt u de buitenboordmotor liever niet mee naar huis? Zet ‘m dan vast met een goedgekeurd slot. Bekijk hiervoor onze slotenlijst

8. Registreer uw schip of buitenboordmotor
Dit doet u met een registratiekaart. Met de gegevens op deze kaart heeft u alle informatie over uw schip of buitenboordmotor bij de hand. Dit kan van pas komen bij diefstal.

9. Maak foto’s!
Maak duidelijke foto’s van uw schip, de buitenboordmotor of andere motor(en). Dit helpt de politie bij het onderzoek.

10. Leg vast: registratienummer, serienummer en kenmerken
Maakt u foto’s van uw schip? Zorg dan dat het registratienummer, serienummer en opvallende kenmerken van uw schip op deze foto’s staan. De politie kan uw schip of buitenboordmotor dan sneller achterhalen.

Bereken uw premie

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

 

Lees ook:

Schade door ‘eigen gebrek’

Wat betekent dit?

Stel, uw schip loopt schade op. Na nader onderzoek door de scheepsexpert blijkt het te gaan om een zogenaamd ‘eigen gebrek’. Wat betekent dit en wat krijgt u bij DOV vergoed?

Vaak wordt gedacht dat het ‘eigen gebrek’ te maken heeft met een menselijke fout. Dat is niet zo. Het gaat juist om een gebrek in het materiaal dat er niet hoort te zijn. Denk aan een onderdeel van de motor dat stukgaat, maar dat nooit zomaar stuk zou mogen gaan.

Wantspanner geknapt

Een voorbeeld. U bent heerlijk aan het varen. Dan gaat uw mast overboord. Dit komt doordat de wantspanner is geknapt. Hoewel de wantspanner sterk genoeg was voor de spanning van de verstaging, is ‘ie tóch geknapt. De wantspanner is het eigen gebrek. De mast is de gevolgschade.

Schade door ‘eigen gebrek’: wat betekent dit?

Wat vergoedt DOV?

Heeft u een verzekering bij DOV? Dan krijgt u altijd zowel het eigen gebrek als de gevolgschade vergoed. Een volledige dekking dus. In een situatie als hierboven beschreven, vergoedt DOV dus de schade aan de wantspanner én de mast.

Krijgt u schade aan uw motor door een eigen gebrek? Dan vergoedt DOV deze schade tot de maximaal verzekerde som van de voortstuwingsinstallatie. Dit bedrag leest u op uw verzekeringspolis.

Bereken uw premie

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

 

Lees ook:

0,8% renteopslag woonboothypotheek Rabobank

Ontdek de mening en bevindingen van de LWO

Heeft u een woonboothypotheek bij de Rabobank? De Landelijke Woonboten Organisatie (LWO) krijgt regelmatig vragen over de 0,8% renteopslag die de Rabobank rekent. De LWO is onlangs in gesprek gegaan met de bank. In dit artikel ontdekt u de bevindingen.*

De ING stopte in oktober 2016 met het aanbieden van woonboothypotheken. Enkele maanden daarvoor verhoogde de Rabobank de rentopslag voor haar woonboothypotheken: van 0,2% naar 0,8%.

Onderzoek naar ligplaats

In de gesprekken met de Rabobank kwam volgens de LWO het volgende naar voren: hypotheken voor drijvende woningen worden als een aparte categorie bekeken. Er zijn dan verschillen met hypotheken voor ‘normale’ woningen. Vooraf is er voor de bank extra onderzoek nodig, voornamelijk naar de situatie van de ligplaats. 

De zekerheid dat deze ligplaats ook in de toekomst beschikbaar blijft, is voor de Rabobank erg belangrijk. Het onderzoek hiernaar kost meer tijd en meer mankracht, dat betekent: hogere kosten. De LWO vindt het niet onredelijk dat de bank deze kosten in rekening moet brengen bij de klant.

Gedwongen verkoop

Volgens de Rabobank gaat met hypotheken voor woonboten niet vaker iets mis dan met hypotheken voor huizen aan de wal. Maar moet een woonboot gedwongen verkocht worden, dan is de strop voor de bank gemiddeld wél groter dan bij gedwongen verkoop van een huis. Extra risico dekt de Rabobank door een hogere rente. Of deze opslag 0,8% moet zijn, kan de LWO niet beoordelen. Andere partijen die thuis zijn in de wereld van hypotheken vinden deze opslag fors.

Ontdek de mening van de LWO over 0,8% renteopslag

Standpunt LWO

De LWO begrijpt dat er voor een woonboothypotheek extra kosten worden gemaakt. Volgens de LWO is het niet wenselijk dat hiervoor de rente wordt verhoogd. De organisatie is van mening dat deze kosten eventueel in iets hogere afsluitkosten kunnen worden verwerkt.

De Rabobank kan zelf het rentepercentage bepalen, normaal gesproken zou de ‘markt’ een te hoog percentage afstraffen. Alleen: voor woonboothypotheken is er op dit moment geen markt. Woonbootbezitters kunnen niet anders dan de hogere renteopslag bij de Rabobank betalen.

Mogelijke oplossing

Volgens de LWO is de beste oplossing: zorgen voor meer woonboothypotheekaanbieders. De LWO is hier druk mee bezig, nog zonder concreet resultaat. De organisatie is terughoudend in hardere acties richting de Rabobank, omdat deze bank feitelijk de enige aanbieder is.

Er zijn een paar initiatieven buiten de reguliere banken om. Het gaat om kapitaalkrachtige partijen die voor een deel van hun geld wat meer rendement zoeken zonder al te veel risico. Volgens deze partijen is de 0,8% renteopslag van de Rabobank ruim genoeg om wat extra risico op deze hypotheken op te vangen: er is ruimte voor een concurrerend aanbod. Of deze initiatieven ook tot een daadwerkelijk aanbod gaan leiden, moet nog blijken.

Bent u lid van de LWO?

Bent u lid van de LWO? Als u een verzekering afsluit bij DOV, ontvangt u jaarlijks 10% korting op uw cascojaarpremie bij DOV. 

En alvast voor in de agenda: op zaterdag 25 november is er weer een LWO-ledenvergadering. Kijk op de website van de LWO voor meer informatie. LWO-leden kunnen zelf onderwerpen aandragen, denk bijvoorbeeld aan de woonboothypotheek. 

Ook 'Varende' Vriend worden?

Bent u enthousiast geworden over een verzekering van DOV en wilt u ook onze 'Varende' Vriend worden?  Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. 

 

* Het originele artikel leest u op de website van de LWO.

 

Lees ook:

Rood-groen licht bij de brug… Mag ik al doorvaren?

Advies van DOV en ‘Varen doe je Samen!’

Mag je eigenlijk al doorvaren als bij een brug het licht op rood-groen staat? Wij vertellen u graag hoe dit zit, dankzij de informatie van ‘Varen doe je samen!’

Staat de brug open of is deze aan het opengaan en is het rood-groene licht aan? Daar kunnen we kort over zijn: dan mag u nog niet doorvaren. Wel kunt u uzelf alvast startklaar maken: losmaken en langzaam richting de brug varen. Zo verkort u de wachttijd, ook voor de schepen achter u.

Andere lichtcombinaties

Branden er andere lichten? Dan kan het zijn dat u wél mag doorvaren. Bijvoorbeeld in het geval van twee rode lichten en twee gele lichten. Dat betekent dat u zelf kunt doorvaren, en dat u geen tegenliggers zult tegenkomen (doorvaren is voor hen verboden). Branden er twee rode lichten en één geel licht? Dan kunnen u én uw tegenliggers doorvaren.

Onderstaande illustratie van ‘Varen doe je Samen!’ legt het u nog even kort uit:

Ontdek: wat betekenen de lichten bij bruggen? 

Uitzondering: aanwijzingen van de brugwachter

Er is een uitzondering: van het bovenstaande mag u afwijken als de brugwachter een duidelijke aanwijzing geeft dat u alvast door mag varen. Dat kan hij doen via de marifoon, de luidspreker of met visuele aanwijzingen. 

Meer informatie

Ontdek meer tips om veilig een brug of sluis te passeren.

Over ‘Varen doe je samen!’

DOV draagt het initiatief ‘Varen doe je Samen!’ een warm hart toe. Dit project is in het leven geroepen om de verkeersveiligheid op de Nederlandse vaarwegen te bevorderen: voor de beroeps- en pleziervaart. Dit gebeurt bijvoorbeeld met een website vol handige tips (www.varendoejesamen.nl), boekjes, flyers en folders.

Aan dit initiatief doen verschillende partijen mee. Dit zijn onder meer Rijkswaterstaat, de provincies, Unie van Waterschappen, KNRM en het Nederlands Platform voor Waterrecreatie.

Bereken uw premie

Bent u enthousiast geworden over een bootverzekering van DOV? Bereken dan uw premie in één minuut of vraag direct een offerte aan. En bekijk ook eens deze video!

 

Lees ook:

Ga een ontspannen najaarstocht tegemoet...

Met de tips van de jachtexpert

Maakt u dit najaar nog een langere tocht over het water? Dan is het des te belangrijker om uw schip goed te controleren voor u vertrekt. Jachtexpert Arno Vuurens van Blue Loeks Marine deelt graag zijn tips met u.

“Ook in het najaar kiezen veel watersportliefhebbers ervoor om eens wat langer van huis te gaan met hun schip. Of ze kiezen voor wildere wateren dan normaal, zoals het IJsselmeer. Dan is het erg belangrijk om uw schip vóór u vertrekt goed te controleren op tekenen van achterstallig onderhoud, zeker wat betreft de motor.”

Signalen negeren

Arno vertelt verder: “Ik ken het maar al te goed. In het voorjaar ziet u dat er een beetje water onder de motor druppelt. U denkt: ‘Ach, het komt nu even niet uit.’ Om het vervolgens helemaal te vergeten. Een mooie, lange zomer verstrijkt… als in het najaar het probleem echt niet meer te negeren is.”

Tips van de expert voor een ontspannen najaarstocht

Motor defect

“Uit ervaring weet ik dat u zulke signalen beter niet kunt negeren. Dag 2 van een langere vaartocht is vaak de beruchte dag waarop de gebreken parten gaan spelen. Dan loopt de motor ineens onregelmatig, wordt te warm of valt deze soms zelfs helemaal stil.” Hoe u dit kunt voorkomen? De tips van Arno:

1. Controleer de koelwaterpomp
“Druppelt er water uit? Dan duidt dit op een lekkage. Dit hoeft niet direct een probleem te zijn, maar als u dit negeert kan de motor uiteindelijk defect raken.”

2. Tap het brandstoffilter af
“Door diverse oorzaken kan er water aanwezig zijn in de brandstof. Als uw schip gedurende een (langere) periode stilligt, zakt dit water onderin de tank en komt het in een filter terecht. Tijdens het varen kan dit water dan voor problemen aan de motor zorgen, zoals het inhouden of zelfs stilvallen van de motor.”

Wat kunt u in zo’n geval doen? Arno: “Tap het water voor uw vertrek altijd even af. Komt er helemaal níets uit? Dan zit ‘ie verstopt en is het zaak het aftappunt door te prikken en wellicht het filter te vervangen. Het is sowieso verstandig om het vervangen van een filter eens onder rustige omstandigheden te oefenen.”

3. Check de schroefasdoorvoer
“Ook de schroefasafdichting kan lekken. Vaak lekt deze altijd een beetje. Sommigen moeten zelfs één à twee druppels per minuut lekken, zoals de vetgesmeerde schroefas. De zogeheten ‘Volvo seals’ mogen echter niet lekken. Lekt deze toch? Vervang ‘m dan voor een nieuwe. Een kleine moeite en het voorkomt ernstige lekkage tijdens uw vakantie, met alle gevolgen van dien, zoals vertraging.”

En verder…

“Merkt u dat de motorbediening of het stuurwerk zwaarder draait dan anders? Smeer dan eens de bekabeling en controleer opnieuw. Het ‘zwaar gaan’ betekent grotere weerstand en kan tot een breuk in de kabel leiden. Voorkomen dus! Naast eventuele schade aan andere schepen (het breken gebeurt namelijk vooral tijdens het manoeuvreren op drukke locaties), is het vinden van een passende vervangende kabel of monteur in uw vakantieperiode ook nog eens een hele uitdaging.”

Een ontspannen tocht tegemoet

Arno besluit: “Natuurlijk, er kan altijd iets onverwachts gebeuren tijdens uw tocht. Oók wanneer u uw schip grondig controleert. Toch is het beter om tijdig iets met signalen zoals ‘ongebruikelijke plasjes olie en water' te doen. Zo voorkomt u straks het ‘kromme tenengevoel’ van ‘had ik maar…’ en gaat u een heerlijk ontspannen najaarsvaart tegemoet!”

Bereken uw premie

Hoeveel bedraagt uw premie bij DOV? Bereken 't in 1 minuut.

 

Lees ook:

Urk krijgt een woonbotenvijver

Wie weet is er ook een ligplaats voor u?

Goed nieuws in een tijd waar veel ligplaatsen verdwijnen: Urk krijgt waarschijnlijk nog eind dit jaar een vijver voor woonboten. De provincie wil op korte termijn toestemming geven voor 6 woonboten in Oranjewijk Zuid. Dus heeft u altijd al in Urk op het water willen wonen? Wie weet is dit uw kans.

Vorig jaar kreeg de gemeente Urk ook al toestemming van de provincie voor de aanleg van de vijver, maar de uitvoering is toen niet van de grond gekomen. Als er geen bezwaar wordt gemaakt tegen de aanleg, zijn de werkzaamheden op 1 december afgerond.

Passend in bestemmingsplan

Volgens de provincie heeft de aanleg van de woonbotenvijver geen nadelige gevolgen voor de milieu- of waterhuishouding. Ook passen de plannen in het huidige bestemmingsplan.

 

* Bronnen: Omroep Flevoland en Urk.nieuws.nl.

Verzekeringsbegrippen uitgelegd

DOV legt ‘t uit

Gaat uw schip totaal verloren? Bij DOV weet u precies waar u aan toe bent: u leest namelijk het verzekerde bedrag (ofwel de verzekerde som) van uw schip duidelijk op uw polis. Dit wordt ook wel de vervangingswaarde genoemd. Wij vertellen u graag meer over dit verzekeringsbegrip.

Watervisie in Groningen aangenomen

20 woonschepen uit Diepenring verdwijnen, kamerverhuurverbod op water onzeker

Op den duur zullen er 20 woonschepen uit de Diepenring in Groningen verdwijnen. Dit staat in de Watervisie die onlangs is aangenomen door de Groningse gemeenteraad. De wethouder onderzoekt op dit moment nog de mogelijkheden voor een verbod op alle schepen in (zeer) slechte staat en kamerverhuur op het water.

 Duidelijke voorwaarden - 7x24 bereikbaar - Complete dekking - Schappelijke premie

 

DOV logo - Duidelijk DOV
TOP